• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Arts and Education
  • Department of Education and Special Education
  • Studentoppgaver (HF-IGIS)
  • View Item
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Arts and Education
  • Department of Education and Special Education
  • Studentoppgaver (HF-IGIS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

God leseundervisning

Bjørlo, Britt Laila
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Bjørlo,Britt_Laila_.pdf (836.9Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/185792
Date
2013
Metadata
Show full item record
Collections
  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [1261]
Abstract
Studiets formål var å undersøke hva som kjennetegner god undervisningspraksis. Jeg valgte å

undersøke dette på en skole som viser til gode resultater på de nasjonale leseprøvene. Jeg har

tilnærmet meg formålet ut fra problemstillingen:

Hvordan beskriver ledelsen og lærerne sin praksis i leseundervisningen på en skole

som stabilt oppnår gode resultater på de nasjonale leseprøvene?

For å besvare denne problemstillingen har jeg jobbet ut fra forskningsspørsmål om hvordan

ledelsen og lærene beskriver skolens: ledelse og samarbeidsformer, leseundervisningen og

vurderingskultur.

Oppgavens teoretiske referanseramme behandler sentral teori om ledelse og profesjonell

utvikling, leseundervisning og vurdering av leseforståelse. Teorien er satt inn i en ramme etter

funn på oppsummering av forskningsbaserte kunnskaper om faktorer som fremmer elevenes

leseforståelse. Denne oppsummeringen er utført av ledende forskere i RAND Reading Study

Group (2002). I tillegg suppleres det i teorien også med annen forskning på området.

Datamaterialet til dette studiet er hentet inn ved bruk av kvalitative forskningsintervjuer som

er semistrukturerte. Det vil si at jeg benyttet meg av intervjuguider med noen overordnede

temaer, og med noen underordnede delvis åpne spørsmål i intervjuene av seks informanter.

Informantene er en rektor og fem lærere på en skole. Funn drøftes opp mot en teoretisk

generalisering i forhold til teorigrunnlaget i dette studiet.

Sentrale funn presentert i studiets empire viser at det er flere faktorer som ligger til grunn for

de stabilt gode resultatene denne skolen har på de nasjonale leseprøvene. Det er fremtredende

at denne skolen har en ledelse som er interessert i å implementere føringer fra

utdanningspolitisk hold, hvor ekspertene uttaler seg om hva som er læringsfremmende for

elevene. Ledelsen er lydhør for ekspertenes råd og legger til rette for en utviklingskultur hvor

læringsfremmende tiltak settes i system. Skolen har dyktige, positive og samarbeidsvillige

lærere som viser til stor vilje til å legge til rette for en god leseundervisning med variert

aktuell litteratur som leses ved hjelp av gode leseforståelsesstrategier. Det utvises et stort

fokus på lesing for alle elever og tilpasset hjelp ved bruk av leseforståelsesstrategier. Skolen

har også en god vurderingskultur som benyttes til læringsfremmende tiltak. Funn viser at

ledelsen og lærerne er unisont enige om felles visjoner og mål for skolens leseundervisning.

Det fremtrer en demokratisk kultur på skolen hvor ledelsen og lærerne drar i samme retning.
Description
Master's thesis in Special education
Publisher
University of Stavanger, Norway
Series
Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit