Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorIngebretsen, Kathrine
dc.date.accessioned2012-06-21T07:53:24Z
dc.date.available2012-06-21T07:53:24Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/185800
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationno_NO
dc.description.abstractHensikten med denne kvantitative oppgaven har vært å få en bedre forståelse av diagnosen ”spesifikke leseforståelsesvansker”. For elever som har denne diagnosen, så innebærer det at de mestrer å avkode men har vansker med å forstå det de leser. Forskning har vist at spesifikke leseforståelsesvansker, kan hovedsakelig være påvirket av vansker med grammatikk, pragmatikk og semantikk. I tillegg kan andre aspekter som ordforråd, erfaringer forkunnskaper, og metakognisjon også påvirke leseforståelsen til den enkelte elev. Den internasjonale leserundersøkelsen PIRLS, måler leseforståelse blant 4. og 5. trinn i grunnskolen. På bakgrunn av undersøkelsen, ble data fra 4. trinn fra både PIRLS 2006 og ”Ordkjedetesten” benyttet for å danne mitt utvalg. Elevene i mitt utvalg ble fremvist på to forskjellige måter; høy og lav leseforståelse. På bakgrunn av disse overnevnte valgene, ble målet å finne ut hva som kjennetegner norske 4. klassinger som hadde adekvate ordavkodingsferdigheter, men som henholdsvis har god og dårlig leseforståelse, med tanke på holdninger til- og selvoppfatning i lesing. I oppgaven ble relevant teori omkring lesing og leseforståelse benyttet. I tillegg ble også teori omkring motivasjon og tiltro til egne ferdigheter fremmet, da disse tok for seg begrepene jeg ville undersøke opp mot lesegruppene i utvalget. I funnene ble det avdekket signifikante forskjeller mellom elevene med høy og lav leseforståelse. Resultatene viste at elevene som mestrer å lese, hadde jevnt over gode holdninger og selvoppfatning i lesing. For elevene med lav leseforståelse, ble de samme resultatene konstatert og viste til at flesteparten av elevene i gruppen hadde gode holdninger og selvoppfatning i lesing, til tross for vansker med forståelsen. Funnene fra mitt utvalg kan ikke si noe om årsak, men om sammenhengen mellom elevgruppenes holdninger og selvoppfatning i lesing på 4. trinn i Norge.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayno_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;
dc.subjectspesialpedagogikkno_NO
dc.subjectleseforståelseno_NO
dc.subjectlesevanskerno_NO
dc.subjectPIRLS 2006no_NO
dc.subjectmotivasjonno_NO
dc.subjectholdningerno_NO
dc.subjectselvoppfatningno_NO
dc.title4. klasse elevers holdninger og selvoppfatning i lesing - En sammenligning av elever med adekvate avkodingsferdigheter med henholdsvis høy og lav leseforståelseno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [995]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel