dc.contributor.author | Kalvenes, Sissel | |
dc.date.accessioned | 2012-06-21T08:04:52Z | |
dc.date.available | 2012-06-21T08:04:52Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/185802 | |
dc.description | Master's thesis in Special education | no_NO |
dc.description.abstract | Formålet med studien er å undersøke hvordan spesialundervisning i videregående opplæring praktiseres, samt hvordan bruk av spesialundervisning kan knyttes til kvalifisering til arbeid og videre utdanning. Studien har en kvalitativ tilnærming, og det er brukt intervju som metode. Det er gjennomført fokusgruppeintervju og individuelle intervju i to fylkeskommuner. Studien er sammenfallende med tidligere forskning på spesialundervisning i videregående opplæring, som viser at spesialundervisning stort sett gis som et segregert tilbud, samt at mange elever som får spesialundervisning i videregående opplæring ikke oppnår studie- eller yrkeskompetanse. Funnene fra studien tyder på at elever som går på studieforberedende utdanningsprogram med spesialundervisning i ordinære klasser oppnår full måloppnåelse. På den annen side tyder funnene på at elever som får spesialundervisning på yrkesfaglige utdanningsprogram i større grad oppnår grunnkompetanse. Funnene i denne studien viser også at det er større sjanse for å få full måloppnåelse for elever med spesialundervisning i det ene fylket enn i det andre fylket. | no_NO |
dc.language.iso | nob | no_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | no_NO |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012; | |
dc.subject | spesialpedagogikk | no_NO |
dc.subject | spesialundervisning | no_NO |
dc.subject | videregående opplæring | no_NO |
dc.subject | kvalifisering | no_NO |
dc.subject | tilrettelegging | no_NO |
dc.title | Spesialundervisning i videregående opplæring - hva skjer? | no_NO |
dc.type | Master thesis | no_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 | no_NO |