Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKalvenes, Sissel
dc.date.accessioned2012-06-21T08:04:52Z
dc.date.available2012-06-21T08:04:52Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/185802
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationno_NO
dc.description.abstractFormålet med studien er å undersøke hvordan spesialundervisning i videregående opplæring praktiseres, samt hvordan bruk av spesialundervisning kan knyttes til kvalifisering til arbeid og videre utdanning. Studien har en kvalitativ tilnærming, og det er brukt intervju som metode. Det er gjennomført fokusgruppeintervju og individuelle intervju i to fylkeskommuner. Studien er sammenfallende med tidligere forskning på spesialundervisning i videregående opplæring, som viser at spesialundervisning stort sett gis som et segregert tilbud, samt at mange elever som får spesialundervisning i videregående opplæring ikke oppnår studie- eller yrkeskompetanse. Funnene fra studien tyder på at elever som går på studieforberedende utdanningsprogram med spesialundervisning i ordinære klasser oppnår full måloppnåelse. På den annen side tyder funnene på at elever som får spesialundervisning på yrkesfaglige utdanningsprogram i større grad oppnår grunnkompetanse. Funnene i denne studien viser også at det er større sjanse for å få full måloppnåelse for elever med spesialundervisning i det ene fylket enn i det andre fylket.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayno_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;
dc.subjectspesialpedagogikkno_NO
dc.subjectspesialundervisningno_NO
dc.subjectvideregående opplæringno_NO
dc.subjectkvalifiseringno_NO
dc.subjecttilretteleggingno_NO
dc.titleSpesialundervisning i videregående opplæring - hva skjer?no_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel