Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorVasseng, Eli Dahl
dc.date.accessioned2012-06-21T13:13:31Z
dc.date.available2012-06-21T13:13:31Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/185808
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationno_NO
dc.description.abstractDenne studien handler om forholdet mellom lærer-elev og ser på hvordan ungdomsskoleelever beskriver omsorgsfulle/støttende lærere og den betydning det har for motivasjon i skolearbeid og læringsmiljø. Jeg har tatt utgangspunkt i ungdomsskoleelevenes forståelse av fenomenet omsorg/støtte og brukt en fenomenologisk tilnærming med intervju som metode. Seks elever fra ungdomstrinnet ble intervjuet og jeg har brukt en intervjuguide som er bygget på det teoretiske rammeverket i oppgaven. Hovedteoriene omhandler relasjoner og tilknytning, og underteoriene er brukt for å søke, forstå og forklare behov, mestring og atferd i forhold til problemstillingen. Hovedteoriene som er brukt for å belyse studien er det autoritative perspektivet (Baumrind, 1971,1991), Piantas teori om relasjoner (1999) og Deci og Ryans teori om motivasjon (2000). Forskning viser at ungdomsskoleelever rapporterer at de føler mindre omsorg/støtte enn elever på barnetrinnet (Bru & Thuen, 1999). Forskning viser videre at mange finner skolen og skolearbeid lite motiverende (Thuen, 2011). Teoriene peker på viktigheten av å bygge relasjoner til elevene våre og hvor viktig den relasjonelle siden er i lærerens arbeid i skolen. Videre viser teoriene hvor essensiell relasjonens fungeringer er, i forhold til læring og utvikling individuelt, og i det sosiale felleskapet som en skole er. Mine resultater viser at ungdomsskoleelever beskriver og ønsker omsorgsfulle/støttende lærere som er i tråd med den definisjonen av omsorg/støtte som brukes i det autoritative perspektivet (Baumrind 1971,1991) og Piantas teori om relasjoner (1999). De beskriver omsorgsfulle/støttende lærere som forståelsesfulle, at de bryr seg, at de spør, er oppmerksomme, er villige til å hjelpe, aksepterende og entusiastiske. Informantene skiller imidlertid mellom omsorg/støtte. Støtte forstås som faglig støtte, og omsorg blir gitt en emosjonell dimensjon. Omsorg forstås som anerkjennelse som tolkes gjennom generell oppmerksomhet, lærerens kroppsspråk, dvs. blikk og klapp på skulderen og små kommentarer. Faglig engasjement hos læreren ses på som viktig, og det vises til et fagorientert ungdomstrinn som er opptatt av karakterer. Svake eller dårlige karakterer pekes på som negativt for relasjonen. Respekt, tillit og humor nevnes som viktig for relasjonen. Informantene er delt i synet på om omsorg/støtte har noe å bety for skolearbeidet. Det er i midlertid en felles forståelse for at lærerens omsorg/støtte har betydning for motivasjon og læringsmiljø.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayno_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;
dc.subjectspesialpedagogikkkno_NO
dc.subjectomsorg/støtteno_NO
dc.subjectmotivasjonno_NO
dc.subjectrelasjonno_NO
dc.subjectautoritativno_NO
dc.subjectlæringsmiljøno_NO
dc.titleOmsorg/støtte i ungdomsskolenno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel