Med kartlegging under lupen. - En kvalitativ undersøkelse av læreres og skolelederes uttalte oppfatninger av, og rutiner omkring, gjennomføringen av den obligatoriske kartleggingsprøven i leseferdighet
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/185812Utgivelsesdato
2012Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formål
Studiens siktemål var å undersøke hvilken pedagogisk verdi lærere og skoleledere ved
5 skoler anså den obligatoriske kartleggingsprøven i leseferdighet for å inneha.
Samtidig ble rutiner for tilbakemelding om resultater til elever og foresatte, og rutiner
for utarbeiding av tiltak i forhold til resultater på kartleggingsprøven undersøkt.
Problemstilling og tilnærming
”Hvilken pedagogisk verdi ser lærere på 2. trinn i enkelte skoler i de obligatoriske
kartleggingsprøvene i lesing i forhold til identifisering av lesesvake elever, og hvilke
rutiner har skolene for å følge opp de elevene som scorer under kritisk grense på
kartleggingsprøvene”
Oppgavens teoretiske referanseramme tar for seg sentral teori omkring vurdering,
både generelt og i forhold til lesing spesielt, og kartlegging og lesing. Data er
innhentet gjennom semistrukturerte intervju med fem skoleledere, semistrukturerte
gruppeintervju med to ”lærerteam”, samt semistrukturerte intervju med 3 lærere på 2.
trinn. Resultatene fra intervjuene drøftes i lys av teorien som ligger til grunn for
oppgaven.
Sentrale funn
Studiens empiri viser at både skoleledere og lærere på 2. trinn verdsetter de
obligatoriske kartleggingsprøvene i leseferdighet, både på småtrinnet generelt, og i 2.
klasse spesielt. Skoleledernes og lærernes har mange argumenter for at
kartleggingsprøvene er nyttige. I forhold til rutiner rapporterer samtlige skoleledere
om at det finnes rutiner på systemnivå for oppfølging av resultatene på
kartleggingsprøven, og at det i liten grad er opp til den enkelte lærer/det enkelte
lærerteam å etablere slike rutiner. Hva gjelder rutiner på skolenivå for tilbakemelding
av resultater, viste rapporteringene fra skoleledere og lærere at foreldre får
informasjon om egne barns prestasjoner, og at det er foreldrekonferansen som er
arenaen for å gi denne tilbakemeldingen. Samtlige lærere rapporterer om at
foreldrekonferansen også først og fremst er arenaen der elevene får informasjon om
egne prestasjoner på kartleggingsprøven i leseferdighet. Disse rapporteringene
avviker noe fra skoleledernes rapporteringer.
Beskrivelse
Master's thesis in Special education