Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEvertsen, Cecilie
dc.date.accessioned2013-07-02T08:15:27Z
dc.date.available2013-07-02T08:15:27Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/185818
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationno_NO
dc.description.abstractTemaet for denne masteroppgaven er relasjoners innflytelse på barns utvikling av emosjonell selvregulering. Et av målene ved denne oppgaven er å danne en litterær oversikt over de siste ti års forskning og teorier omkring emosjonell selvregulering, og se nærmere på hvordan denne egenskapen påvirkes og utvikles på bak grunn av kvaliteten på relasjonene barnet er omgitt av. Denne masteroppgaven vil være en litteratur review oppgave. For å nå målet som omhandler å skape en oversikt over nyere forskning og teorier vil det dermed være naturlig med et review design på denne masteroppgave teksten. Tilknytningsteori og det objektrelasjonelle perspektivet vil ligge som et teoretisk fundament for relasjoners betydning i denne sammenheng. De nyeste teorier og empirisk forskning vil i denne oppgaven bli brukt til å belyse relasjoners innflytelse på barns utvikling av emosjonell selvregulering. For å gjennomføre denne litteratur review studien har det blitt tatt i bruk grundige og avanserte søk i oppdaterte empiriske databaser. Søkene har bestått av velutvalgte søkeord for å søke frem forskningsbaserte vitenskaplige artikler, som i etterkant er blitt analysert og vurdert. For å kvalitetssikre søkene er det kun blitt utført søk etter peer-review artikler. For å avgrense søkene er det kun søkt etter artikler i tidsrommet 2002 til 2012, og satt alderskriteriet som omhandler at barna som blir representert som utvalg i studiene skal være mellom 0 til 6 år. Søkene resulterte i 9 artikler, 2 av eksperimentelt design, 6 longitudinelle studier og 1 samvariasjons studie. Resultatene av denne litteratur review masteroppgaven viser til at relasjoner har en stor innflytelse på barns utvikling av emosjonell selvregulering. Funn indikerer at barn som lever i fattige omsorgsmiljø, med blant annet unnvikende omsorgspersoner, miljøer som preges av mye sinne eller voldelig tilnærming opptrer med svakere regulerings evner, sammenliknet med barn som lever i miljøet som er preget av trygghet og omsorg. Studiene indikerer også at genetiske risikofaktorer og risikofaktorer ved barnet som for eksempel temperament, først blir en trussel for velutviklet emosjonell selvregulering dersom barnet er omgitt av et fattig omsorgsmiljø. Denne indikasjonen antyder at barnets omsorgsmiljø kan kompensere for faktorer ved individet som anses som en trussel eller risiko for velutviklede emosjonelle regulerings ferdigheter. Resultatene viser også til den voksnes støtte til barnets autonomi er av stor betydning, barna må få støtte og oppmuntring til å kunne regulere seg selv i krevende og utfordrende situasjoner.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayno_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;
dc.subjectemosjonell selvreguleringno_NO
dc.subjectspesialpedagogikkno_NO
dc.titleRelasjoners innflytelse på barns utvikling av emosjonell selvreguleringno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel