dc.contributor.author | Amundsen, Camilla | |
dc.date.accessioned | 2013-06-28T11:27:51Z | |
dc.date.available | 2013-06-28T11:27:51Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/185822 | |
dc.description | Master's thesis in Special education | no_NO |
dc.description.abstract | Formålet med denne studien var å finne frem til relevant forskning om sosiale og emosjonelle vansker hos evnerike barn. Hensikten var å kritisk analysere aktuell og kvalitetssikret forskning knyttet til evnerike barn og sosiale og emosjonelle vansker gjennom sammendrag, klassifisering og sammenligning av tidligere forsknings studier, litteraturstudier og teoretiske artikler for å undersøke om evnerike barn har en større risiko for å utvikle sosiale og emosjonelle vansker enn andre barn.
Teorien som er presentert tar utgangspunkt i evnerike barn og deres sosiale og emosjonelle vansker. Det har da vært hensiktsmessig å presentere teori rundt definisjonen av evnerikelse, vanlige egenskaper og psykologiske responser til evnerike barn. Siden læringsmiljøet har en påvirkning på det sosiale og emosjonelle velværet til elever, har også teori om tilrettelegging av læringsmiljøet blitt inkludert. I denne delen blir derfor Mönks Flerfaktormodell, Lazarus kognitive relasjonelle teori og støttende sosiale relasjoner presentert.
For å samle inn empiri til denne masteren har jeg foretatt en litteraturstudie hvor arbeidet har bestått i å finne frem til relevante studier for temaet mitt ved hjelp av databaser og søkeord. I alt har jeg lest gjennom 35 studier, og valgt ut 10 studier som jeg har inkludert i denne masteren. Disse studiene blir presentert med bakgrunn i studienes formål, metode, funn og begrensinger.
Resultatene viser at empirien samsvarer i stor grad med teorien om at evnerike barn har en del psykologiske responser og egenskaper som er unike for dem og kan gjøre dem mer sårbare for sosiale og emosjonelle vansker. Men om de har en større risiko for å utvikle sosiale og emosjonelle vansker enn ikke-evnerike barn blir ikke bekreftet i denne masteren. Resultatene viser også at evnerikelse påvirker det psykiske velvære, men om utfallet er positivt eller negativt ser ut til å avhenge av type talent, tilpasset opplæring, og ens personlige egenskaper. | no_NO |
dc.language.iso | nob | no_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | no_NO |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013; | |
dc.subject | spesialpedagogikk | no_NO |
dc.subject | evnerike barn | no_NO |
dc.subject | sosiale og emosjonelle vansker | no_NO |
dc.subject | læringsmiljø | no_NO |
dc.subject | tilrettelagt opplæring | no_NO |
dc.title | Sosiale og emosjonelle vansker blant evnerike barn | no_NO |
dc.type | Master thesis | no_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 | no_NO |