Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorVikanes, Linda
dc.date.accessioned2013-07-01T09:27:18Z
dc.date.available2013-07-01T09:27:18Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/185840
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationno_NO
dc.description.abstractUtgangspunkt og tema for denne oppgaven har vært å se på elevers bevissthet eller erkjennelse rundt det å mobbe andre. Det finnes mye forskning på mobbing når det gjelder kjønnsforskjeller, omfang og konsekvenser. Denne forskningen, sammen med forskning på barns aggresjonsnivå, danner det teoretiske utgangspunktet for oppgaven. Den overordnede hensikten med undersøkelsen var å se på om det å vise elevene en sterk mobbefilm, «Ludde», hadde en effekt på elevenes erkjennelse eller bevissthet rundt det å mobbe andre. Effekten blir vurdert for både jenter og gutter. For å undersøke effekten av filmen, har studien en kvantitativ empirisk tilnærming og er gjennomført som eksperimentelt design. En spørreundersøkelse på et utvalg bestående av 110 elever ble gjennomført ved en utvalgt skole i distriktet. Utvalget ble delt i to grupper hvorav en fungerte som eksperimentgruppe og den andre som kontrollgruppe. Svarene fra undersøkelsen er studiens datamateriale og danner utgangspunkt for de statistiske analysene. Deskriptiv statistikk beskriver gjennomsnitt, standardavvik og antall respondenter, mens resultatene fra variansanalysene fremstiller en sammenligning fra flere gruppegjennomsnitt samtidig. Analysene danner utgangspunkt for den videre drøftingen. Funnene indikerer at filmen tilsynelatende har liten eller ingen effekt vurdert ut fra forskjeller i resultat mellom de to gruppene. Ved å utforske analysene nærmere, ser vi likevel en tendens til at det er forskjeller på guttenes og jentenes svar innad i de to gruppene. Tendensen viser at guttene i eksperimentgruppa i langt større grad enn jentene rapporterer at de mobber andre, mens jentene i kontrollgruppa derimot rapporterer om betraktelig mer mobbing enn guttene. Verdt å merke seg er også at når det gjelder guttene og jentenes totale innrapportering om det å mobbe andre, så er gjennomsnittsverdiene kun marginalt forskjellige. Altså totalt sett rapporterer guttene og jentene nokså likt at de mobber andre. Dette blir i oppgaven diskutert opp mot annen forskning på feltet som ganske entydig viser at gutter i langt større grad enn jenter sier de mobber andre. Gjennomsnittsverdiene til jentene og guttene er i denne undersøkelsen i tillegg betraktelig lavere enn i andre sammenlignbare undersøkelser. Disse funnene blir drøftet i oppgavens diskusjonsdel.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayno_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;
dc.subjectmobbingno_NO
dc.subjectaggresjonno_NO
dc.subjectmåleproblematikk i sosialpsykologienno_NO
dc.subjectmålefeilno_NO
dc.subjectspesialpedagogikkno_NO
dc.subjectungdomsskolenno_NO
dc.titleEn kvantitativ analyse av ungdomsskole elevers bevissthet og erkjennelse av det å mobbe andre : Effekten av filmen ”Luddes” påvirkning på elevenes egenoppfatning av å være en mobberno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel