Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorTjelta-Fosse, Annette
dc.date.accessioned2013-06-26T08:35:17Z
dc.date.available2013-06-26T08:35:17Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/185854
dc.descriptionMaster's thesis in Didactics of mathematicsno_NO
dc.description.abstractJeg har valgt å kalle denne oppgaven for «Læringsutbytte ved bruk av hjemmearbeid i matematikk». Jeg har forsøkt å finne ut hvordan lærere og elever vurderer leksebruken i skolen, og om de opplever nytteverdi i form av læring ved å jobbe med matematikk også hjemme. Forskningsspørsmålet mitt har vært: Hvilke oppfatninger har lærere og elever når det gjelder læringsutbytte ved bruk av hjemmearbeid i matematikk? Jeg har hatt fokus på bruk av lekser i matematikk til elever på ungdomstrinnet og jeg har gjennomført en kvalitativ og en kvantitativ studie for å finne svar på forskningsspørsmålet mitt. Resultatene i denne oppgaven er basert på funn fra spørreskjema, observasjon av fire matematikktimer, seks elevintervju og et lærerintervju. Bruk av lekser har vært debattert den siste tiden. Denne oppgaven prøver å gi et svar på om elever lærer noe av å jobbe med matematikkoppgaver også hjemme. I teoridelen har jeg med teori knyttet til hva som menes med lekser, hvordan man kan bruke lekser i skolen, elevenes motivasjon for å gjøre lekser samt læringsutbytte knyttet til bruk av lekser. Jeg har også valgt å gå litt inn i leksedebatten som har vært i Norge den siste tiden og tatt for meg noen av argumentene som finnes både for og i mot bruk av lekser i den norske grunnskolen. Videre har jeg med teori om oppfatninger knyttet til læring og undervisning; både læreres oppfatninger og elevers oppfatninger. Analysen er delt inn i fem hovedtema som passet godt i forhold til de dataene jeg innhentet. I analysen har jeg både kvalitative og kvantitative data samlet. Funnene blir presentert og analysert tematisk og knyttet opp til teorien jeg har tatt med i teoridelen av oppgaven. Funnene mine viser at det er viktig å ha klart for seg hva man ønsker å oppnå gjennom å gi elevene lekser i matematikk; ønsker man et faglig utbytte eller ønsker man å trene elevene i å ta ansvar for egen læring? Elevene og læreren opplever læring gjennom å bruke hjemmearbeid i matematikk dersom noen forutsetninger er oppfylt; kontroll og gjennomgang av leksene er viktig og elever som har foresatte som kan hjelpe til med leksene lærer mer enn de som ikke har mulighet for å få hjelp hjemme. Dette samsvarer godt med tidligere forskning som er gjort på området.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayno_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;
dc.subjectgrunnskoleno_NO
dc.subjectmatematikkdidaktikkno_NO
dc.subjectlekserno_NO
dc.subjecthjemmearbeidno_NO
dc.subjectlæringsutbytteno_NO
dc.subjectoppfatningerno_NO
dc.subjectindre motivasjonno_NO
dc.subjectytre motivasjonno_NO
dc.subjectleksehjelpordningno_NO
dc.subjectselvreguleringno_NO
dc.subjecttro på egen suksessno_NO
dc.titleLæringsutbytte ved bruk av hjemmearbeid i matematikkno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel