Læreres oppfatningers innvirkning på deres undervisningspraksis
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/185874Utgivelsesdato
2010-05-27Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1165]
Sammendrag
Denne masteroppgaven er et resultat av en kvalitativ studie av to læreres oppfatninger innenfor matematikkfaget, samt deres undervisningspraksis. Målet var å oppnå en større kunnskap om lærernes fornuftige system av oppfatninger om matematikk, læring og matematikkundervisning, sett i sammenheng med deres undervisningspraksis. I den forbindelse har jeg inkludert både lærernes forestillinger og ubevisste oppfatninger som to mulige kilder til påvirkning av den undervisningspraksisen som observeres, noe som ikke har vært gjort i tidligere studier.
Da ubevisste oppfatninger er vanskelig å oppdage, har jeg blant annet benyttet meg av en indirekte metode som innebærer kommentering av videosekvenser fra TIMSS 1999 Video Study – Mathematics Public Release Lessons (LessonLab, 2003). Dette var basert på en antagelse om at lærerne ville avsløre sine ubevisste oppfatninger gjennom kommenteringen. Sammen med kommentering av sekvenser fra lærernes egen undervisning, utgjorde dette et intervju som avsluttet feltarbeidet. I forkant av dette ble det gjennomført et semistrukturert livsverdenintervju med hver enkelt av informantene, samt én times observasjon av deres undervisningspraksis. Samtlige intervju og undervisningsobservasjoner ble transkribert og senere analysert ved hjelp av meningskoding. Videre fokus ble rettet mot følgende tre kategorier av oppfatninger hos hver av informantene: (1) matematikk og seg selv som lærer, (2) læring og (3) undervisningsmetoder.
Studien viser at det som ved første øyekast kunne oppfattes som manglende samsvar mellom informantenes undervisningspraksis og forventede oppfatninger, alltid hadde en forklaring i form av konteksten, andre aktuelle forestillinger, eller deres ubevisste oppfatninger. Dette er imidlertid en spesifikk studie av to informanter, og funnene er derfor ikke nødvendigvis generaliserbare. Det som derimot kan sies sikkert er at studiens inkludering av ubevisste oppfatninger, ga muligheter for andre aspekter ved lærernes oppfatninger. I tillegg til forestillinger og andre mer generelle prioriteringer, hadde også disse en grad av påvirkning på informantenes undervisningspraksis. Dette understreker viktigheten av å inkludere både ubevisste og bevisste oppfatninger i forskningen på sammenhengen mellom lærernes oppfatninger og deres undervisningspraksis.
Beskrivelse
Master's thesis in Didactics of mathematics for primary school