Blar i The reading centre på tittel
Viser treff 120-139 av 209
-
Litteraturens nytteverdi
(Journal article, 2011)Nasjonalt og internasjonalt er det en tendens til å framholde nytteverdi som pedagogisk og utdanningspolitisk vurderingsgrunnlag. Dette er en ideologisk ramme med et tilhørende språk som fordeler positiv og negativ verdi ... -
Litteraturfaglig praksis: Avgangselevers retrospektive blikk på arbeid med litterære tekster i videregående skole
(Journal article; Peer reviewed, 2016-06)I en tid der den norske skolens oppdrag og rolle for fremtiden er oppe til diskusjon og revidering (NOU 2015:8), trer den kontinuerlige forhandlingen mellom fagenes tradisjon og nye strømninger tydelig frem. Denne ... -
Litterært engasjement og innlevelse i bildebokapper: En empirisk studie av applesing i barnehagen
(Peer reviewed; Journal article, 2021)I denne artikkelen settes søkelyset på den litterære opplevelsen når barn leser bildebokapper i små grupper i barnehagen. Vi ser på hvordan det Rosenblatt (1994) kaller estetisk lesemåte kan komme til uttrykk i lesernes ... -
Longitudinal associations between poor reading skills, bullying and victimization across the transition from elementary to middle school
(Peer reviewed; Journal article, 2021-03)Students with poor reading skills and reading difficulties (RDs) are at elevated risk for bullying involvement in elementary school, but it is not known whether they are at risk also later in adolescence. This study ... -
Læreboka og skulen sitt danningsoppdrag - om korleis oppgåver og utvalde skjønnlitterære tekstar kan bidra til danningsoppdraget til skulen.
(Master thesis, 2023)Samandrag I denne studien har eg undersøkt nærare korleis oppgåver og skjønnlitterære tekstar i Norsk 5 og Fabel 5 kan bidra til skulen sitt danningsoppdrag. For å kunne svare på dette vart det utarbeidd to forskingsspørsmål: ... -
Lærerplanlegging: en studie av hva som påvirker læreres planlegging av skriveopplæring for elever på 1. og 2.trinn.
(Master thesis, 2023)Formålet med denne kvalitative studien var å få økt kunnskap og innsikt i hva som påvirker en gruppe læreres planlegging av skriveopplæring i ulike fag for elever på 1. og 2.trinn. Ifølge LK20 skal elevene arbeide med ... -
Lærerspesialistordningen i skjæringspunktet mellom behov for statlig styring og lokale initiativ
(Master thesis, 2021)I løpet av de siste tiårene har det vært stadig mer fokus på hvordan skolen kan øke elevers læringsutbytte (Nusche et al., 2011; Prøitz, 2015), og et tiltak som flere forskere peker på kan være med på å bidra til dette, ... -
Meir enn lesing for kosen - Lærarar sin bruk av Bokslukrprisen som ein del av leseopplæringa på mellomtrinnet
(Master thesis, 2023)Føremålet med denne studien har vore å undersøkje korleis Foreningen!les sin Bokslukarpris bidreg til leseopplæring på mellomtrinnet. Masteroppgåva svarer på kva slags tilnærming til lesing av skjønnlitteratur nettressursen ... -
Minding metaphors : Rethinking the ecology of written language
(Journal article; Peer reviewed, 2011)The field of reading and literacy studies has undergone large changes in the past three decades. A branch referred to as New Literacy Studies has established itself alongside the traditional school of psychological reading ... -
A Model of the Home Literacy Environment and Family Risk of Reading Difficulty in Relation to Children’s Preschool Emergent Literacy
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This study extends the research on the preschool home literacy environment (HLE) in the context of the family risk (FR) of reading disability (RD) by examining a multiple-deficit model of RD. A total of 1171 six-year-old ... -
Mot eit moderne norskfag : ein studie i norskfagets tekstomgrep
(PhD thesis UiS;152, Doctoral thesis, 2012-03-27) -
Motivation for Reading within the First Year of Formal Reading Instruction
(PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2018-05)The present thesis empirically and theoretically explores motivation for reading in Norwegian first-graders during their first year of formal reading instruction (N = 1,141). Early motivation for reading is conceptualized ... -
Motor problems in children with ADHD and clinical effects of Methylphenidate as assessed with the MFNU
(PhD thesis UiS;84, Doctoral thesis, 2009)The Motor Function Neurological Assessment (MFNU) has been developed over a 25 year period based on clinical observations and assessments of children referred for evaluation of possible Attention Deficit Hyperactivity ... -
Nasjonale prøver i lesing – et nyttig verktøy, men nyttig til hva? En studie om ungdomsskolelæreres bruk av nasjonale prøver i undervisningsplanlegging og i undervisning
(Master thesis, 2021)Målet for denne studien var å undersøke hvordan nasjonale prøver i lesing brukes av lærere som opplever prøvene som nyttige når de planlegger leseundervisning og hvordan de bruker resultatene og prøvene i undervisningen. ... -
Nature and the City in Three Norwegian Picturebooks
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Representations of urban environments are not very common in Norwegian picturebooks, yet they allow for a nuanced understanding of how nature functions in picturebook iconotexts. This article aims to examine the relationship ... -
«Når du les, føler du nesten at setningane berre angrip deg med kjensler.» Ein studie av korleis elevar på 10. trinn viser metalingvistisk forståing i samtalar om og skriving av tekstar.
(Master thesis, 2022)Metaspråkleg kompetanse står sentralt i læreplanen og blir òg sett på som viktig for djupnelæring. Med bakgrunn i eit ønske om å rette fokus mot grammatikk og metalingvistisk forståing i samband med tekstarbeid, vil den ... -
«Når skal vi begynne å jobbe?» : En kvalitativ studie av vilkår for muntlighet på mellomtrinnet
(PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2024)Avhandlingen «Når skal vi begynne å jobbe?» En kvalitativ studie av vilkår for muntlighet på mellomtrinnet springer ut av en interesse for muntlig interaksjon i klasserommet og hvordan læreren legger til rette for ... -
Nettbrett i literacypraksisar i 1. klasserom med høg kvalitet i lærar–elev-interaksjonar
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Denne studien undersøker kor vidt og korleis nettbrett som ressurs kan bidra til kvalitet i literacy-praksisar i begynnaropplæringa i eit utval norske førsteklasserom. Studien er teoretisk forankra i ei sosiokulturell ... -
"Noen er sånn på Mars, og noen er på Månen" - en kvalitativ studie om utforskende arbeid med skjønnlitterære tekster på 10.trinn
(Master thesis, 2021)Formålet med denne masteroppgaven var å undersøke utforskende arbeid med skjønnlitterære tekster gjennom problemstillingen “På hvilke måter uttrykker elever på 10.trinn sin litterære kompetanse i utforskende gruppesamtaler ...