Lærerspesialistordningen i skjæringspunktet mellom behov for statlig styring og lokale initiativ
Abstract
I løpet av de siste tiårene har det vært stadig mer fokus på hvordan skolen kan øke elevers læringsutbytte (Nusche et al., 2011; Prøitz, 2015), og et tiltak som flere forskere peker på kan være med på å bidra til dette, er ulike former for lærer-ledere (York-Barr & Duke, 2004; Wenner & Campbell, 2017). Den norske lærerspesialistordningen baserer seg på internasjonal forskning rundt denne rollen (Seland et al., 2017), og den praktiske utformingen ser ut til å ha særlig tilknytning til liknende modeller i Storbritannia og Sverige.
Denne kvalitative studien forsøker å si noe om hvordan de ulike nivåene på to barneskoler opplever lærerspesialistens rolle og funksjon. Både intervjuer og analyse tar utgangspunkt i begrepsparet - ovenfra og innenfra, som Sluttrapporten - evaluering av lærerspesialistordning i norsk og realfag (Seland et al., 2017) knytter til utvikling av profesjonsfellesskapet. Hovedfunnene i studien peker i retning av at hele personalet ved begge skolene som deltok i studien i større grad må involveres i prosessene rundt det å skape en felles forståelse for hva profesjonalisering innenfra betyr, og hva som er lærerspesialistens rolle i dette. In recent decades, there has been an increasing focus on how the school can increase students'learning outcomes (Nusche et al., 2011; Prøitz, 2015), and an initiative that severalresearchers point to can contribute to this, are different forms of teacher-leaders(York-Barr & Duke, 2004; Wenner & Campbell, 2017). The Norwegian teacher specialistarrangement is based on international research on this role (Seland et al., 2017), and the practicaldesign seems to be particularly related to similar models in the United Kingdom and Sweden.
This qualitative study tries to say something about how the different levels of two primaryschools experience the role and function of the teacher specialist. Both interviews andanalysis are based on the concept pair - from above and from within, as the Final Report -evaluation of the teacher specialist arrangement in Norwegian and science (Seland et al.,2017) links to the development of the professional community. The main findings of thestudy point in the direction that the entire staff at both schools that participated in the studymust to a greater extent be involved in the processes around creating a commonunderstanding of what professionalisation from within means, and what the teacherspecialist's role is in this.