• Adaptvurder: Study Protocol for an Upcoming Adaptive Reading Test 

      Bakken, Arild Michel; Gourvennec, Aslaug Fodstad; Walgermo, Bente Rigmor; Solheim, Oddny Judith; Foldnes, Njål; Uppstad, Per Henning (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      Effective reading instruction requires precise assessment of the learner’s current skill level. For young learners, however, assessment often comes at a great cost: Tests take a long time and students are presented with ...
    • Dialogbasert tekstrespons på steg 9 

      Farestveit, Åslaug (Master thesis, 2022)
      I denne masteroppgåva har eg forska på korleis elevar i ungdomsskulen oppfattar, opplever og nyttiggjer seg tilbakemeldingar når elevane vert invitert inn i ein dialog under prosess-skriving. Denne avhandlinga har difor ...
    • På sporet av faglighet i begynneropplæringen: tekstsamtaler i norskfaget 

      Berge, Ingeborg Margrete; Bakken, Arild Michel; Skaftun, Atle (Peer reviewed; Journal article, 2023-05)
      Denne artikkelen undersøker hvordan læreren legger til rette for elevenes deltakelse i tekstsamtaler på 2. trinn og hvilken faglig praksis som er representert i disse samtalene. I analysene tar vi utgangspunkt i Mortimer ...
    • Å lese med og mot teksten: En studie av kritisk tilnærming til skjønnlitteratur på 8. trinn 

      Berge, Kari (Master thesis, 2022)
      Denne studien tar utgangspunkt i kjerneelementene Tekst i kontekst og Kritisk tilnærming til tekst i læreplanen, og er en undersøkelse av hvordan elever leser en skjønnlitterær tekst kritisk. Hensikten med studien er å ...