Å lese med og mot teksten: En studie av kritisk tilnærming til skjønnlitteratur på 8. trinn
Abstract
Denne studien tar utgangspunkt i kjerneelementene Tekst i kontekst og Kritisk tilnærming til tekst i læreplanen, og er en undersøkelse av hvordan elever leser en skjønnlitterær tekst kritisk. Hensikten med studien er å undersøke hvordan elever kan bli støttet til kritisk møte med en skjønnlitterær tekst med utgangspunkt i et rammeverk. Årsaken til interessen er et savn etter forskning på området, og mer kunnskap om temaet kritisk literacy og skjønnlitteratur.Prosjektets problemstilling er Hvordan inntar elever på 8. trinn rollen som kritisk leser ved hjelp av et undervisningsdesign som er designet med formål om å lese med og mot en tekst? Problemstillingen blir operasjonalisert i to forskningsspørsmål:1. Hvordan leser elevene med og mot den skjønnlitterære teksten?2. Hvordan reflekterer elevene over spenningsforholdet mellom fiksjon og fakta?Tidligere forskning på området blir presentert før det teoretiske rammeverket blir gjort rede for. Teori om literacy generelt og kritisk literacy og kritisk lesing spesielt, blir gjort rede for før rammeverket CLP blir presentert sammen med andre didaktiske modeller som har som mål å være en støtte til kritisk lesing.Prosjektet bygger på et undervisningsdesign med utgangspunkt i CLP. Metodene som er benyttet er litterær gruppesamtale og semistrukturerte intervju. Funnene i studien peker mot at elevene på 8. trinn har kompetanse innen å lese med teksten, men at de kun viser tilløp til å kunne lese mot teksten. Funnene avdekker også behov for tilpassede rammeverk for å lede elevene mot kritisk tilnærming til tekst.