Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEidsnes, Kine Milde
dc.date.accessioned2014-06-24T13:23:45Z
dc.date.available2014-06-24T13:23:45Z
dc.date.issued2014-05-16
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/196714
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationnb_NO
dc.description.abstractProblemstillingen for denne oppgaven er: Hvordan tilrettelegger barnehagelærere i den fleksible barnehagen læringsmiljøet for barn som viser utagerende atferd og hvilke deler av læringsmiljøet kan virke forsterkende eller minskende på den utagerende atferden? I teoridelen blir de teoretiske begrepene oppgaven bygger på definert, nemlig den fleksible barnehage, læringsmiljø og utagerende atferd. Innenfor begrepet utagerende atferd blir blant annet aggresjonsbegrepet definert, med særlig vekt på reaktiv aggresjon. Ulike årsaker til utagerende atferd, både individuelle årsaker og miljømessige årsaker, blir deretter belyst. For å se på hvordan miljøet kan tilrettelegges for å minske den utagerende atferden i barnehagen, blir Baumrinds (1991) autoritative perspektiv brukt som teoretisk rammeverk. Aldersgruppen som er valgt for studien er barn i barnehagealder mellom tre og seks år, ettersom at det er i denne aldersgruppen utagerendeatferd kommer mest til syne. Som forskningstilnæring til denne studien er kvalitativ metode blitt valgt, der fire barnehagelærere i fire ulike fleksible barnehager er blitt intervjuet rundt temaene utagerende atferd og tilrettelegging av læringsmiljøet i lys av det autoritative perspektivet. Semistrukturert intervju ble brukt der det på forhånd var laget en intervjuguide med spørsmål og eventuelle oppfølgingsspørsmål. Studiens hovedfunn og konklusjon viser at det er vanskelig å legge til rette for de ulike elementene som inngår i det autoritativ perspektivet når alle som deler samme fellesareal er sammen. Det blir da mindre tydelig rammer, det blir store relasjonelle kompleksiteter og det kan oppleves uoversiktlig, noe som da viser seg øker den utagerende atferden i barnegruppen. Dette forekommer særlig i tidspunktene utenom planlagte aktiviteter og når ikke alle voksne er på jobb. Det kommer frem at informantene er opptatt av å dele barna opp i mindre grupper så ofte som mulig for å opprettholde kontroll. I mindre grupper med faste voksne og barn der det er fokus på aktiviteter eller fag, minsker den utagerende atferden. Likevel bruker de voksne mye tid på denne struktureringen, noe som kan tid vekk fra annet viktig pedagogisk arbeid.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;
dc.rightsAttribution 3.0 Norway*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/*
dc.subjectspesialpedagogikknb_NO
dc.subjectden fleksible barnehagennb_NO
dc.subjectutagerende atferdnb_NO
dc.subjectaggresjonnb_NO
dc.subjectdet autoritative perspektivnb_NO
dc.subjectkontrollnb_NO
dc.subjectrelasjonnb_NO
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282nb_NO
dc.titleUtagerende atferd og læringsmiljø i den fleksible barnehagen. Muligheter og begrensningernb_NO
dc.title.alternativeExternalizing behavior and learning environment in the flexible kindregarten. Possibilities and limitationsnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Attribution 3.0 Norway
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution 3.0 Norway