Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSunde, Gunn Karin
dc.date.accessioned2014-06-24T13:25:39Z
dc.date.available2014-06-24T13:25:39Z
dc.date.issued2014-05-16
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/196718
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationnb_NO
dc.description.abstractSammendrag Det er stadig flere barn som har behov for å bli omplassert i fosterhjem (Aleris, 2012), grunnet bl.a. omsorgssvikt og utrygg tilknytning (Anke, 2007). Det vil ha innflytelse på fosterbarns indre arbeidsmodeller, som er integrerte mønster hos barnet basert på erfaringer fra samspillet med tilknytningspersonene (Bowlby, 1994). SIP-modellen gir kunnskap om barns mentale prosesser og sosiale tilpasning, og viser mulighet for modifisering av fosterbarns indre arbeidsmodeller (Crick & Dodge, 1994). Foreldre-barn relasjonen kan være en virkningsfull intervensjon for å påvirke fosterbarns indre arbeidsmodeller (Pianta, 1999). På denne bakgrunn vil følgende problemstilling bli besvart: «Hvordan kan fosterbarns indre arbeidsmodeller positivt påvirkes i relasjon med nære omsorgspersoner?» Knyttet opp mot SIP-modellen (en modell om sosial informasjons-prosessering av Crick og Dodge, 1994). Formålet med oppgaven er bl.a. å finne ut hva fosterforeldre har jobbet bevisst med i den perioden de har hatt omsorgen for fosterbarna, noe som kan bidra til økt bevissthet i samhandling med fosterbarn, og utvikle ny kunnskap om SIP-modellen. Litteratursøk viser at denne studien belyser et område som har vært lite berørt i tidligere forskning her i landet. Denne oppgaven tar utgangspunkt i teori fra artiklene til Crick og Dodge (1994), og Kupersmidt og Dodge (2005), som er anerkjente forskere på bl.a. SIP-modellen. I forhold til foreldre-barn relasjonen er teori fra Pianta (1999) og Baumrind (1991) essensiell. Videre er teori fra bl.a. Bowlby (1994) og Ainsworth (1973) brukt når det gjelder indre arbeidsmodeller og tilknytningsteori. Tremblay (2010) er aktuell i forhold til tidlig intervensjon. Oppgaven er en empirisk undersøkelse hvor kvalitativ forskningsmetode er benyttet. Den er anvendelig når det legges vekt på å studere fenomen og prosesser (Denzin & Lincoln, 2011). Det er videre foretatt en intervjuundersøkelse med utgangspunkt i et semistrukturert intervju (Johannessen et al., 2010). Utvalget består av fire erfarne fosterforeldre, som har overtatt omsorgen for fosterbarn i 1-2 års alder med mulig svikt i indre arbeidsmodeller. Funn fra denne studien viser at fosterbarn trenger autoritative omsorgspersoner, som gir mye kjærlighet og samtidig utøver tydelige grenser og struktur i hverdagen (Baumrind, 1991). En god relasjon vil også gi tilgang til å påvirke fosterbarns indre arbeidsmodeller. Deltakerne viser overraskende dyktighet og bevissthet i sin håndtering av bl.a. atferdsutfordringer og følelsesregulering hos fosterbarna. Denne undersøkelsen kan gi råd og tips til hvordan en bør jobbe for å ivareta fosterbarn, noe som kan være av verdi for fosterforeldre og fagfolk.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;
dc.rightsAttribution 3.0 Norway*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/*
dc.subjectspesialpedagogikknb_NO
dc.subjectforeldre-barn relasjonnb_NO
dc.subjectautoritativ oppdragerstilnb_NO
dc.subjectSIP-modellennb_NO
dc.subjectindre arbeidsmodellernb_NO
dc.subjectatferdsutfordringernb_NO
dc.subjectkvalitativ metodenb_NO
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282nb_NO
dc.titleHvordan kan fosterbarns indre arbeidsmodeller positivt påvirkes i relasjon med nære omsorgspersoner? Knyttet opp mot SIP-modellen (Sosial informasjonsprosesserings-modell)nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Attribution 3.0 Norway
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution 3.0 Norway