Show simple item record

dc.contributor.authorSaga Popovic, Snezana
dc.date.accessioned2014-06-24T13:30:08Z
dc.date.available2014-06-24T13:30:08Z
dc.date.issued2014-05-16
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/196722
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationnb_NO
dc.description.abstractForskning viser at innagerende atferdsproblematikk er like vanlig som utagerende (Nordahl. m. fl., 2009) . Denne type atferd er belastende for de barna det gjelder men ikke nødvendigvis for omgivelsene (Ogden, 2009). Videre viser forskning at barn med innagerende atferd mangler selvhevdelse som er en viktig del av sosial kompetanse (ibid.). Derfor er det viktig at denne type atferd får oppmerksomhet slik at disse barn får hjelp og støtte på et tidlig tidspunkt. Masteroppgavens problemstilling er: 1. Hvilke utfordringer har pedagogiske ledere i møte med barn som viser innagerende atferd? 2. Hvordan tilrettelegger de for å fremme positiv sosialt kompetanse hos barn som viser innagerende atferd? For å besvare problemstillingen har jeg brukt en kvalitativ forskningsmetode og jeg har foretatt kvalitative forsknings intervju med fire pedagogiske ledere. Funnene i denne undersøkelsen viser at pedagogene er oppmerksomme på barn som er stille. Pedagogiske ledere viser at de fokuserer på systemperspektiv i arbeidet med barn som er stille og de mener at det er viktig å fremme et godt psykososialt miljø for å kunne støtte disse barna. Resultatene avdekker også at pedagogene er opptatte av å skape gode relasjoner med barn som er stille, samtidig kommer det fram at det kan være utfordrende å skape disse relasjonene. Relasjonsbygging tar tid og en travel barnehagehverdag kan by på utfordringer når det gjelder å kunne gi nok oppmerksomhet til hvert enkelt barn. Videre viser resultatene at pedagogene etterspør mer kunnskap om innagerende atferd, som de selv mener er avgjørende for å kunne imøtekomme stille barns behov. Derimot viser funnene at pedagogene har mye kunnskap om sosial kompetanse.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;
dc.subjectspesialpedagogikknb_NO
dc.subjectsosial kompetansenb_NO
dc.subjectdynamiske systemnb_NO
dc.subjectinnagerende atferdnb_NO
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282nb_NO
dc.subjectproblematferdnb_NO
dc.titleInnagerende atferd og sosial kompetanse: en undersøkelse om pedagogenes utfordringer i møte med barn som viser innagerende atferd og tilrettelegging for å styrke sosial kompetansenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Show simple item record