dc.contributor.author | Saga Popovic, Snezana | |
dc.date.accessioned | 2014-06-24T13:30:08Z | |
dc.date.available | 2014-06-24T13:30:08Z | |
dc.date.issued | 2014-05-16 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/196722 | |
dc.description | Master's thesis in Special education | nb_NO |
dc.description.abstract | Forskning viser at innagerende atferdsproblematikk er like vanlig som utagerende (Nordahl. m. fl., 2009) . Denne type atferd er belastende for de barna det gjelder men ikke nødvendigvis for omgivelsene (Ogden, 2009). Videre viser forskning at barn med innagerende atferd mangler selvhevdelse som er en viktig del av sosial kompetanse (ibid.). Derfor er det viktig at denne type atferd får oppmerksomhet slik at disse barn får hjelp og støtte på et tidlig tidspunkt.
Masteroppgavens problemstilling er:
1. Hvilke utfordringer har pedagogiske ledere i møte med barn som viser innagerende atferd?
2. Hvordan tilrettelegger de for å fremme positiv sosialt kompetanse hos barn som viser innagerende atferd?
For å besvare problemstillingen har jeg brukt en kvalitativ forskningsmetode og jeg har foretatt kvalitative forsknings intervju med fire pedagogiske ledere.
Funnene i denne undersøkelsen viser at pedagogene er oppmerksomme på barn som er stille. Pedagogiske ledere viser at de fokuserer på systemperspektiv i arbeidet med barn som er stille og de mener at det er viktig å fremme et godt psykososialt miljø for å kunne støtte disse barna. Resultatene avdekker også at pedagogene er opptatte av å skape gode relasjoner med barn som er stille, samtidig kommer det fram at det kan være utfordrende å skape disse relasjonene. Relasjonsbygging tar tid og en travel barnehagehverdag kan by på utfordringer når det gjelder å kunne gi nok oppmerksomhet til hvert enkelt barn. Videre viser resultatene at pedagogene etterspør mer kunnskap om innagerende atferd, som de selv mener er avgjørende for å kunne imøtekomme stille barns behov. Derimot viser funnene at pedagogene har mye kunnskap om sosial kompetanse. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014; | |
dc.subject | spesialpedagogikk | nb_NO |
dc.subject | sosial kompetanse | nb_NO |
dc.subject | dynamiske system | nb_NO |
dc.subject | innagerende atferd | nb_NO |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 | nb_NO |
dc.subject | problematferd | nb_NO |
dc.title | Innagerende atferd og sosial kompetanse: en undersøkelse om pedagogenes utfordringer i møte med barn som viser innagerende atferd og tilrettelegging for å styrke sosial kompetanse | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |