Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFaae, Øystein
dc.date.accessioned2014-06-25T08:29:47Z
dc.date.available2014-06-25T08:29:47Z
dc.date.issued2014-06-15
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/196762
dc.descriptionMaster's thesis in Didactics of mathematics for primary schoolnb_NO
dc.description.abstractDenne kvalitative casestudien har hatt til hensikt å se på hvordan refleksjonslogg kan være et redskap for å fremme læring om ligninger i 10. klasse ved å fokusere på framovermeldinger fra læreren. Tilbakemeldingen fra læreren er basert på elevenes refleksjoner og egenvurdering knyttet opp til ligninger. Studien tar utgangspunkt i et sosiokulturelt læringssyn, hvor fokuset er samspillet mellom lærer-elev, og refleksjonslogg er å betrakte som et kulturelt redskap (Säljö, 2006). Videre går studien går inn i under terminologien formativ vurdering (Dysthe, 2008; Wiliam, 2011), som ser på vurdering som en rekke aktiviteter som informerer eleven og læreren om hvor eleven befinner seg faglig, men som alltid har til hensikt å bruke denne informasjonen til å fremme læring. Studiens funn tyder på at refleksjonslogg brukt slik som det blir presentert i denne masteroppgaven kan være et redskap som fremmer læring om ligninger. Ved å arbeide systematisk med refleksjonsloggen, vil elevene kunne arbeide med framovermeldinger underveis i emnet, ikke i etterkant, slik det framkommer av studien er tilfelle nå. Framovermeldingen fra lærer basere seg på elevenes egenvurdering. Dette medfører at den er tilpasset hver enkelt elev. Dette kan gi elevene et eierforhold til oppgaven som blir gitt som framovermelding. Spesielt faglig sterke elever ser ut til å ha utbytte av å arbeide med framovermeldinger i refleksjonsloggen. Elevene som befinner seg på middel måloppnåelse i faget, gir derimot inntrykk av at de trenger mengdetrening for å kunne løse ulike ligninger. Med tanke på læreren kan bruk av refleksjonslogg gi tilbakemeldingsinformasjon knyttet til lærerens undervisning som igjen kan utvikle og heve kvaliteten på undervisningen. Videre tyder studiens funn på at det er viktig at elevene utvikler en relasjonsforståelse (Asquith et al., 2007; Knuth et al., 2006; Prediger, 2010) av likhetstegnet før, og til dels underveis, i innføringen av emnet ligninger, for å sikre at elevene har den nødvendige forkunnskapen som er nødvendig for å kunne løse og forstå ligninger fullt ut.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;
dc.rightsAttribution 3.0 Norway*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/*
dc.subjectgrunnskolenb_NO
dc.subjectmatematikkdidaktikknb_NO
dc.subjectligningernb_NO
dc.subjectrefleksjonsloggnb_NO
dc.subjectformativ vurderingnb_NO
dc.subjectvurdering for læringnb_NO
dc.subjecttilbakemeldingernb_NO
dc.subjectframovermeldingernb_NO
dc.subjectmetakognitive ferdigheternb_NO
dc.subjectegenvurderingnb_NO
dc.subjecttilpasset opplæringnb_NO
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283nb_NO
dc.titleVurdering for læring: en casestudie om hvordan refleksjonslogg kan fremme elevers læring om ligninger på 10. trinn.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber100nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Attribution 3.0 Norway
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution 3.0 Norway