Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorIms, Kristin
dc.date.accessioned2014-06-25T08:35:53Z
dc.date.available2014-06-25T08:35:53Z
dc.date.issued2014-05-14
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/196768
dc.descriptionMaster's thesis in Didactics of mathematics for primary schoolnb_NO
dc.description.abstractTemaet for denne oppgaven har vært ”Tilpasset opplæring til evnerike elever i matematikk”. Jeg har med utgangspunkt i dette temaet undersøkt hvordan en evnerik elev har arbeidet med rike matematikkoppgaver, og i hvilken grad man kan bruke denne oppgavetypen for å tilrettelegge undervisningen for disse elevene. Forskningsspørsmålet har dermed vært: Hvordan arbeider evnerike elever med rike matematikkoppgaver og i hvilken grad er denne oppgavetypen hensiktsmessig for å tilrettelegge undervisningen til disse elevene? For å finne svar på forskningsspørsmålet har jeg utført en kvalitativ forskningsstudie. Forskningens design har vært en casestudie, og dataene er hentet fra intervju og observasjon. Prosjektet ble utført i en klasse hvor en av elevene kan karakteriseres som en evnerik elev. Hele klassen deltok i prosjektet ettersom jeg ønsket å undersøke hvordan den evnerike eleven arbeidet med oppgavene i forhold til de andre elevene i klassen. Funnene mine viser at man med stor fordel kan bruke rike matematikkoppgaver for å tilrettelegge undervisningen for evnerike elever i matematikk. De rike matematikkoppgavene er laget slik at elevene kan arbeide med dem ut fra sine egne forutsetninger (Hagland, Hedrén, & Taflin, 2005). Gjennom arbeidet med problemene får disse elevene mulighet til å vise sitt engasjement for matematikk samt mulighet til å bruke sine kreative evner. De får muligheter til å utfordre seg selv. Noe veiledning fra en lærer vil de kanskje trenge – men ikke mer enn hva læreren har tid til. Flere av oppgavene er også bygget på tidligere lært kunnskap, og elevene får dermed mulighet til å overføre denne kunnskapen til nye situasjoner. Derimot kan det være nyttig at disse elevene har erfaringer med å arbeide med problemløsningsoppgaver. For å kunne undersøke og utforske problemene må elevene ha erfaring med at et problem kan ha flere løsninger, og at man kan bruke ulike metoder for å komme frem til disse løsningene. Matematikk skal være et fag hvor man kan utforske og diskutere, og ikke et fag hvor man bare fokuserer på hva som er ”rett” og ”galt”.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;
dc.rightsAttribution 3.0 Norway*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/*
dc.subjectgrunnskolennb_NO
dc.subjectmatematikkdidaktikknb_NO
dc.subjectevnerike elevernb_NO
dc.subjectakselerasjonnb_NO
dc.subjectberikelsenb_NO
dc.subjecttilpasset opplæringnb_NO
dc.subjectproblemløsningnb_NO
dc.subjectrike matematikkoppgavernb_NO
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283nb_NO
dc.titleTilpasset opplæring til evnerike elever i matematikknb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Attribution 3.0 Norway
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution 3.0 Norway