Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAga, Siri Lenes
dc.date.accessioned2014-06-30T11:46:15Z
dc.date.available2014-06-30T11:46:15Z
dc.date.issued2014-06-19
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/196973
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationnb_NO
dc.description.abstractTema i denne oppgaven er lærernes erfaring og opplevelser med elever med angst i ungdomskolen. Hovedfokuset er på lærernes erfaring med elever med angst og hvordan de selv vil beskrive sin rolle i forhold til denne elevgruppa. Formålet med studien er å få mer innsikt i og forståelse av læreres erfaring. I forsøk på å finne svar på dette ble to forskningsspørsmål utarbeidet: 1. Hvilke erfaringer har lærerne med elever med angst? 2. Hvordan ser lærerne på sin rolle i forhold til elever med angst? Studien benytter kvalitativ forskningsmetode med semistrukturert intervju med fem erfarne lærere. Under intervjuene ble det brukt lydopptak, som senere ble transkribert, kodet og analysert med hjelp av NVivo. Studiens funn kan ikke generaliseres, men danner grunnlaget for drøftingen. Lærerne forteller om flere kjennetegn om angst som er i tråd med forskningslitteraturen, men kunnskap om ulike typer angst og at elever med angst også kan utagere er noe svak. Lærerne legger beste merke til elever med angst ved muntlige framføringer, i kroppsøving og når eleven er stille og tilbaketrukket i ulike settinger. Resultatene viser at lærere har kunnskaper om læringsmiljøfaktorene støtte, relasjoner og klasseledelse er av betydning for elever med angst. De ser viktigheten av å bygge et trygt klasseromsklima med gode relasjoner, men selv om de innehar denne kompetansen møter de ulike utfordringer i sitt arbeid. Lærerne formidler at det er vanskelig å bygge relasjoner til elever som viser angst, fordi en elev med angst er passiv part i relasjonen. Når det gjelder individuell tiltak viser undersøkelsen at lærerne har lite eller ingen erfaring med tiltak som har sitt utspring i kognitiv atferds terapi. Det er lite utbredt å snakke med eleven om selve angsten. Samtalen med eleven blir benyttet som et tiltak, men kan synes litt tilfeldig hva innholdet er og hvor ofte samtalene foregår. Studien viser at lærerne selv mener de ikke har tilstrekkelig kunnskap om angst. De stiller seg positiv til å få tilført ny kunnskap. Samtidig er lærerne tydelig på at de ikke er behandlere. De mener at deres oppgave er å støtte og tilrettelegg faglig og sosialt. Lærerne erkjenner at psykisk sykdom er utenfor deres kompetanseområde. Lærerne viser også en usikkerhet forhold til eleven ved at de ikke vet hvordan de skal stille krav til eleven. De er redde at press og krav kan gjøre eleven mer syk. Usikkerhet kom også til syne i håndtering av skolevegrere. Lærerne møter flere utfordringer i sin jobb med elever med angst. Foruten manglende kompetanse er blant annet mangel på tid og ressurser daglige utfordringer.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;
dc.subjectangstnb_NO
dc.subjectlæringsmiljønb_NO
dc.subjectlærerens rollennb_NO
dc.subjectindividuelle tiltaknb_NO
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282nb_NO
dc.subjectspesialpedagogikknb_NO
dc.titleEn undersøkelse av læreres erfaring med elever i ungdomsskolen som opplever angstnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel