Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLenes, Ragnhild
dc.date.accessioned2014-06-30T12:34:24Z
dc.date.available2014-06-30T12:34:24Z
dc.date.issued2014-05-15
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/196997
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationnb_NO
dc.description.abstractRelasjonen mellom barn og voksne i barnehagen er tema i denne masteroppgaven, og det overordnete perspektivet er å undersøke mekanismer som kan ligge til grunn for personalet sin opplevelse av nærhet og konflikt med barn i barnehagen. I studien undersøkes det om barnets kjønn, atferdsregulering og sosioøkonomiske bakgrunn er relatert til personalet sin opplevelse av kvaliteten på relasjonen. Videre undersøkes det om barnets atferdsregulering kan ha en forklarende rolle for eventuelle sammenhenger mellom personalets opplevelse av kvaliteten på relasjonen og barnets kjønn og mellom personalets opplevelse av kvaliteten på relasjonen og barnets sosioøkonomisk bakgrunn. Barnehagen møter barn med ulike forutsetninger og fra ulik bakgrunn. Det er en overordnet politisk målsetning at barnehagen skal bidra til å utjevne sosiale forskjeller, arbeide for likestilling og skape grunnlag for livslang læring. Relasjonens sentrale rolle for barns utvikling og læring er oppgavens teoretiske perspektiv. Utfra dette perspektivet kan personalet i barnehagen sine relasjonelle bånd til gutter og jenter være et av flere ledd i arbeidet mot å gi alle barn i barnehagen like muligheter for læring. Studien er en kvantitativ understudie av SKOLEKLAR prosjektet. Det blir brukt tverrsnittdata som forskerteamet i SKOLEKLAR prosjektet har innhentet ved hjelp av spørreskjema til barnas foreldre og personal i barnehagen, og ved individuell observasjon av barnas atferdsregulering (Head-Toes-Knees-Shoulder-testen). Utvalget er 243 barn fra 19 ulike barnehager, i hovedsak fra Klepp kommune. I analysearbeidet gjøres det deskriptive analyser, korrelasjonsanalyser og hierarkisk regresjonsanalyser. Variablers medieringseffekt blir vurdert ved å benytte Byron og Kennys retningslinjer for medieringseffekt. Resultatene indikerer at personalet jevnt over opplever lavere kvalitet i relasjonen med gutter. Blant jenter opplever personalet relasjonen som mindre nær hvis jentene har svakere sosioøkonomisk bakgrunn. Videre viser resultatene at gutter har betydelig svakere atferdsregulering enn jenter. Barnets atferdsregulering forklarer i stor grad sammenhengen både mellom barnets kjønn og personalets opplevelse av relasjonen og mellom jenters sosioøkonomiske bakgrunn og personalets opplevelse av relasjonen. Blant de undersøkte variablene kan det se ut for at barnets atferdsregulering er den variabelen som i størst grad er styrende for personalets opplevelse av kvaliteten på relasjonen til barnet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;
dc.rightsAttribution-NoDerivs 3.0 Norway*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/no/*
dc.subjectbarn-voksen relasjonennb_NO
dc.subjectnærhetnb_NO
dc.subjectkonfliktnb_NO
dc.subjectkjønnnb_NO
dc.subjectselvreguleringnb_NO
dc.subjectatferdsreguleringnb_NO
dc.subjectsosioøkonomisk bakgrunnnb_NO
dc.subjectspesialpedagogikknb_NO
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282nb_NO
dc.titlePersonalets opplevelse av nærhet og konflikt i relasjonen med barn i barnehagen: Sammenhenger med barnets kjønn, atferdsregulering og sosioøkonomiske bakgrunnnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Attribution-NoDerivs 3.0 Norway
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NoDerivs 3.0 Norway