Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSkåland, Hanne Størksen
dc.date.accessioned2014-07-01T07:41:24Z
dc.date.available2014-07-01T07:41:24Z
dc.date.issued2014-05-14
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/197037
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationnb_NO
dc.description.abstractTema for denne masteroppgaven er barnehagelæreres opplevelse av nærhet og konflikt til barn med vansker. Et av målene er å undersøke nivået av vansker blant alle 5-åringene i studien, for så å se om det er ulike nivå av vansker mellom gutter og jenter. Sammenheng mellom vanskeområdene er også en del av problemstillingen i denne oppgaven. For å studere disse problemstillingene benyttes data innhentet ved hjelp av forskningsprosjektet SKOLEKLAR. Det teoretiske perspektivet som ligger til grunn for studien er det sosiokulturelle synet på læring. Dette perspektivet vektlegger forståelsen av menneskers læring i et kommunikativt og sosiohistorisk perspektiv. Læring skjer i samspill mellom mennesker, og det handler om hva mennesker tar med seg fra ulike sosiale situasjoner, og hvordan de bruker det i nye kontekster. Gjennom å ta utgangspunkt i tilknytningsteori og relasjonsteori, settes relasjoners betydning for utvikling inn i en større kontekst. Teori og forskning som presenteres i denne studien viser betydningen av at varme relasjoner mellom barn og voksen er viktig for barns utvikling og psykiske helse. Dette er en tversnittstudie med en kvantitativ tilnærming, og sammenhenger mellom variablene er blitt undersøkt ved hjelp av korrelasjonsanalyser. Alle barnehagebarn født i 2006 fra Klepp kommune ble invitert til å delta i SKOLEKLAR – prosjektet, blant disse var det 243 barn/familier som samtykket til å delta. Resultatene i denne studien viser et generelt høyt nivå på prososial atferd blant alle 5 – åringene i studien. Jentene skårer litt høyere på prososial atferd enn guttene, og guttene skårer litt høyere på hyperaktivitet og venneproblemer enn jentene. Resultatene viser også at de fem styrke- og vanskeområdene er signifikant relatert til hverandre. Barnehagelærerne opplever at de har lett for å komme i konflikt med barn som har vansker, men de er mindre i konflikt med barn med prososial atferd. I denne oppgaven vil jeg diskutere mulige forklaringer på mine funn og praktiske implikasjoner.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;
dc.rightsAttribution 3.0 Norway*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/*
dc.subjectspesialpedagogikknb_NO
dc.subjectbarnehagenb_NO
dc.subjectrelasjonernb_NO
dc.subjecttilknytningsteorinb_NO
dc.subjectsosiokulturelt læringssynnb_NO
dc.subjectbarnet som systemnb_NO
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282nb_NO
dc.titleHva er barnehagelærernes opplevelse av nærhet og konflikt til barn med vansker?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [995]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Attribution 3.0 Norway
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution 3.0 Norway