Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEidevik, Anne Liv Øygard
dc.date.accessioned2014-07-01T08:01:54Z
dc.date.available2014-07-01T08:01:54Z
dc.date.issued2014-05-18
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/197046
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationnb_NO
dc.description.abstractBegrepene skriving og staving brukes ofte om hverandre i dagligtalen. Staving dreier seg om å finne fram til rekker av bokstavtegn som representerer ord. Staveferdighetene i befolkningen er svært varierende, og noen har også store stavevansker. Forskere innenfor temaet staving er uenige om hvordan utviklingen av staveferdighet foregår. Tilhengerne av de tradisjonelle stadieteoriene hevder at utviklingen av staveferdighet følger et bestemt mønster (for eksempel Høien & Lundberg, 1988; 2000). Stadieteoriene angir at barnas staveutvikling går gjennom flere stadium og hvert stadium er karakterisert av en bestemt stavestrategi. Når en studerer ”Overlapping Waves-modellen” som gjelder staving, vil en se at modellen viser at barn har tilgang på ulike stavestrategier og velger strategi ut frå hva oppgaven krever. I følgje ”Single-route-modellen” blir både kjente og ukjente ord stavet med utgangspunkt i ordspesifikk informasjon. Konneksjonistene mener at utviklingen foregår ved at det skjer en gradvis bedring mellom konneksjonene mellom språklyd og bokstav (Skaathun, 2007). Bakgrunnen for studien er normeringen av Staveprøven (Skaathun, 2013), utgitt av Lesesenteret. Normeringen på bokmål har 3444 elevsvar fordelt på 3.-10. trinn og er et tverrsnitt av staveferdighetene hos norske elever. Med teori om staveferdighet og stavevansker som bakteppe, vil vi analysere stavemestring og stavefeil som ble gjort på Staveprøven (Skaathun, 2013) av de svakeste 5 % av elevene. Studien har både en kvantitativ tilnærming når det gjelder korrekt og ikke korrekt stavede ord, og en kvalitativ tilnærming når staveferdighet og stavefeil analyseres. I denne studien har analysene som er gjort ført til følgende konklusjoner: De yngste elevene, både i studiens utvalg og utvalget av alle elever, er mer ujevne i prestasjonene enn de eldre elevene når det gjelder prosentdel som staver ordene korrekt. De yngste elevene i studiens utvalg viser jevnere mestring innenfor ulike stavemestringskategorier enn de eldste elevene. De eldste elevene i studiens utvalg mestrer dårligere innenfor stavemestringskategorier som kan knyttes til fonologisk bearbeiding av språket.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;
dc.rightsAttribution 3.0 Norway*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/*
dc.subjectspesialpedagogikknb_NO
dc.subjectstavingnb_NO
dc.subjectstaveferdighetnb_NO
dc.subjectstavefeilnb_NO
dc.subjectstaveferdighetskategoriernb_NO
dc.subjectstavefeilkategoriernb_NO
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282nb_NO
dc.titleHvilken staveferdighet viser de svakeste 5 % av elevene på Staveprøven? En analyse av stavemestring og stavefeil på de ulike trinnene.nb_NO
dc.title.alternativeWhat spelling skill does the weakest 5%of the pupil show in "Staveprøven"? An analysis of mastery and mistakes in spelling in different gradesnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Attribution 3.0 Norway
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution 3.0 Norway