Innenfor og innenfra - elevperspektiver fra utvidet praksis
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/197054Utgivelsesdato
2014-05Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1130]
Sammendrag
Tema for masteravhandlingen er elever i Utvidet praksis syn på seg selv gjennom deltagelse og læring i grunnskolen og i videregående skole. Opplevelser av å være ekskludert fra fellesskapet påvirker hvordan elevene ser på seg og sine muligheter til å lære i skolesammenhenger. Forskningsspørsmål:
• Hvordan konstruerer elever sin fortelling om læring og deltagelse i grunnskolen og i Utvidet praksis i videregående skole?
• Hvordan sammenlikner de seg selv med andre når det gjelder læring og deltagelse?
• Kan det å være elev i Utvidet praksis ha noen utilsiktede konsekvenser for deltagelse og læring?
Formålet med denne studien er å få innsikt i hvordan elever i Utvidet praksis konstruerer fortellinger om seg selv gjennom deltagelse og læring for ytterligere kunne konstruere ny kunnskap om barrierer for deltagelse og læring. Masteravhandlingen henter sin teoretiske innramming fra sosiokulturelle perspektiver på læring og et konstruktivistisk syn på hvordan et selv skapes.
Data er samlet inn ved å gjøre kvalitative semi-strukturerte forskningsintervjuer med seks elever fra det spesialpedagogiske tilbudet Utvidet praksis i en videregående skole.
Studien har benyttet narrativ analyse med fokus på innhold som metode for analyse og fortolking av data.
Resultatene av analysen viser at det er særlig tre tematikker som trer frem i måten elevene i Utvidet praksis fremstiller seg selv i forhold til deltagelse og læring: En person som kommer til kort, som er annerledes og ensom. Gjennom fortellinger om læring og deltagelse viser elevene at de identifiserer seg med det å lære i små fellesskaper med tett oppfølging, og at de ikke identifiserer seg med det store fellesskapet som klassen i grunnskolen eller i det ordinære løpet i videregående skole. De ser først og fremst muligheter for å lære som deltagelse i små fellesskaper av jevnaldrende.
Konklusjon: Elevene i Utvidet praksis identifiserer seg ikke med det store fellesskapet i grunnskolen eller i det ordinære løpet i videregående skole. De ser på seg selv som utenfor den sosiale og faglige samhandlingen. Det å være elev i Utvidet praksis oppleves som å være i en «beskyttende tank» mot ekskluderingen i det ordinære løpet i videregående, men har noen utilsiktede konsekvenser for deltagelse og læring, sosiale og faglige. I et større inkluderingsperspektiv kan det å være elev i Utvidet praksis påvirke at relasjoner til jevnaldrende utenfor tilbudet svekkes, og at mulighetene til å velge utdanning innsnevres ved at elevene ikke har tilgang til den fulle bredden av fagutdanninger.
Beskrivelse
Master's thesis in Special education