dc.contributor.author | Raugstad, Per Ivar | |
dc.date.accessioned | 2014-09-24T13:09:01Z | |
dc.date.available | 2014-09-24T13:09:01Z | |
dc.date.issued | 2014-06-16 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/221491 | |
dc.description | Master's thesis in Cybernetics and signal processing | nb_NO |
dc.description.abstract | Skanning med 3D-skannere gir en mengde tredimensjonale koordinater som re-
presenterer punkter i rommet. Denne samlingen av punkter kalles for punkt-
skyer. Denne oppgaven omhandler objektgjenkjenning i punktskyer. I oppgaven
gjøres gjenkjenningen i punktskyer som er skannet med Xbox Kinect.
Point Cloud Library (PCL) er et C++ bibliotek som tilbyr mange algoritmer og
funksjoner for behandling av punktskyer. For objektgjenkjenningen er det be-
nyttet to algoritmer, «Correspondence Grouping» og «Implicit Shape Model»,
fra PCL-biblioteket. Disse algoritmene er blitt implementert i et program kalt
Point Cloud Recognition Tool. Dette programmet er programmert i C++ og har
et grafisk brukergrensesnitt for enkelt å kunne åpne, lagre og visualisere punkt-
skyer. I programmet er det også implementert andre funksjoner for behandling
av punktskyer. For skanning av punktskyer brukes applikasjonen Kinfu Large
Scale, som er tilgjengelig i PCL-biblioteket.
I oppgaven blir de to algoritmene brukt til gjenkjenning mellom skannede punkt-
skyer. Det blir også gjort gjenkjenning mellom tredimensjonale CAD-modeller
og skannede punktskyer. Det viste seg at det var mulig å kjenne igjen objekter i
begge tilfellene med de to algoritmene. De beste resultatene ble oppnådd under
gjenkjenning mellom skannede punktskyer. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-TN-IDE/2014; | |
dc.rights | Attribution 3.0 Norway | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/ | * |
dc.subject | kybernetikk | nb_NO |
dc.subject | signalbehandling | nb_NO |
dc.subject | punktskyer | nb_NO |
dc.subject | gjenkjenning | nb_NO |
dc.subject | 3D-skanning | nb_NO |
dc.subject | informasjonsteknikk | nb_NO |
dc.title | Gjenkjenning av objekter i tredimensjonale punktskyer skannet med Xbox Kinect | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Technology: 500::Information and communication technology: 550::Technical cybernetics: 553 | nb_NO |