Hvordan lykkes allianser?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2353265Utgivelsesdato
2015-05-14Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Stadig nye allianser ser dagens lys og, i følge forskning, vil 50-70 % av disse bli oppløst i løpet av en fireårs periode. Noen allianser klarer likevel å etablere et langvarig alliansesamarbeid med noen felles kriterier som ser ut til å måtte være tilstede for at alliansen skal ha et langt og lykkelig liv.
I denne masteroppgaven er hensikten å se om de suksesskriteriene som beskrives for allianser i andre bransjer og markeder også er gjeldende for en bankallianse i Norge. Fem kriterier er vurdert, og disse er; samkjøring, kontrakt, ressurser, kultur og ledelse.
Problemstillingen i oppgaven er: ”Hvordan lykkes allianser? – og kan suksesskriterier fra andre allianser i andre bransjer identifiseres i en norsk bankallianse?”
Oppgavens problemstilling utforskers gjennom en eksplorativ og kvalitativ case studie.
Innhenting av data er gjennomført ved intervju av ti personer fra ulike allianse-medlemmer, som er valgt på bakgrunn av sin erfaring og kompetanse med alliansesamarbeid og allianseledelse.
SpareBank 1 –alliansen har i snart 20 år overlevd, uten store strukturelle endringer innad i alliansen. Vil det være mulig å finne igjen suksesskriteriene fra andre allianser også her, og kan de til en viss grad forklare suksessen.
Funnene i oppgaven er interessante og gir grunnlag for å antyde at suksesskriterier fra andre allianser i andre bransjer også er gjeldende for en norsk bankallianse. De fem suksesskriteriene som er undersøk i oppgaven finnes igjen i SpareBank 1 –alliansen og har alle vært tilstede i alliansen fra den ble etablert.
Hvorvidt disse har vært tilsiktet og har hatt stor oppmerksomhet i alliansen fra etableringen av alliansen og fram til i dag, er det ikke grunnlag for å sin noe konkret om, men alliansesamarbeidet har ivaretatt og videreforedlet disse kriteriene. Funnene i oppgaven viser også at alliansemedlemmene har klart å beholde sin selvstendighet, i tillegg til at alliansesamarbeidet har gitt hver av disse merverdier.
Beskrivelse
Master's thesis in Business administration : Executive MBA