Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFaanes, Arne
dc.date.accessioned2015-10-09T14:07:58Z
dc.date.available2015-10-09T14:07:58Z
dc.date.issued2015-05
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2353669
dc.descriptionMaster's thesis in Service managementnb_NO
dc.description.abstractStudien hadde som formål å se om det var sammenheng mellom kvaliteten i det profesjonelle forholdet mellom leder – ansatt og samarbeidsinnstilling. I tillegg til dette skulle studien se om samarbeidsinnstilling hadde sammenheng med opplevd tillit til samarbeidspartnere og rettferdighet i forbindelse med samarbeid. Studien er forankret i teori om Leader Member Exchange (LMX), samt tillit og rettferdighet i forbindelse med samarbeid. Hypotesene tar utgangspunkt i at det er en sammenheng mellom LMX og holdning til samarbeid. The Theory of Planned Behavior (TPB) benyttes for å modellere deler av hypotesene. Studien er deskriptiv og baserer seg på primærdata fra to konsern med felles eier i Sør-Norge. Det ble innhentet data fra 139 respondenter vedrørende deres oppfatning av LMX og følgende forhold i forbindelse med samarbeid: holdning, normative antagelser, motivasjon, opplevd atferdsmessig kontroll, samarbeidsinnstilling (intensjon for samarbeid), tillit og rettferdighet. Indeksene som ble benyttet ble i stor grad oversatt fra engelsk og tilpasset studien. Dataene ble validert ved hjelp av faktoranalyse. Monte Carlo analyse ble benyttet for å finne minimum antall av akseptable faktorer. Forskningsmodellen besto av 12 hypoteser som ble analysert ved hjelp av lineær regresjonsanalyse og det ble funnet støtte for 5 av hypotesene. Forskningsmodellen besto av en beslutningsmodell og en relasjonsmodell. Det første hovedspørsmålet var tilknyttet beslutningsmodellen og det ble ikke funnet signifikante sammenhenger mellom LMX og ansattes samarbeidsinnstilling. Det andre hovedspørsmålet var tilknyttet relasjonsmodellen, og her ble det funnet signifikante sammenhenger mellom tillit, rettferdighet og ansattes samarbeidsinnstilling. Det ble funnet signifikante sammenhenger mellom samarbeidsinnstilling (intensjon for samarbeid) og holdning til samarbeid, motivasjon til å innordne seg, atferdsmessig kontroll, tillit og rettferdighet. Studien har implikasjoner for LMX. Nøkkelord: LMX, Leader Member Exchange, samarbeid, tillit, rettferdighet, intensjoner for samarbeid, samarbeidsinnstilling, cooperation, trust, justice, intention for behavior.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-NHS/2015;
dc.rightsNavngivelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/*
dc.subjectserviceledelsenb_NO
dc.subjectsamarbeidnb_NO
dc.subjecttillitnb_NO
dc.subjectsamarbeidsinnstillingnb_NO
dc.subjectrettferdighetnb_NO
dc.titleEn empirisk studie av ansattes samarbeidsinnstilling hos to norske konsern.nb_NO
dc.title.alternativeAn empirical study of intentions to cooperate among employees in two Norwegian groups of companies.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-NHS) [545]
    Master- og bacheloroppgaver i International hotel and tourism leadership / serviceledelse

Vis enkel innførsel

Navngivelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 3.0 Norge