Måltidsfellesskap i barnehagen – Demokratiets vugge? : En studie av samtaler med ansatte på småbarnsavdelinger
Doctoral thesis

View/ Open
Date
2015-10-02Metadata
Show full item recordCollections
- PhD theses (HF-IBU) [14]
Original version
Måltidsfellesskap i barnehagen – Demokratiets vugge? : En studie av samtaler med ansatte på småbarnsavdelinger av Berit Tofteland, Stavanger : University of Stavanger, 2015 (PhD thesis UiS, no. 265)Abstract
Det empiriske materialet i denne avhandlingen er gruppeintervjuer med ansatte
på fire småbarnsavdelinger om måltidet. Intensjonen er å få kunnskap om a)
hvordan måltidsfellesskap konstrueres diskursivt i samtalene og b) hvordan en
i et demokratiperspektiv kan forstå de vilkår som ulike diskurser (ulike måter å
samtale om måltidet på) kan skape for å være måltidsdeltaker på
småbarnsavdelinger.
Avhandlingens teoretiske ramme er teorien om det radikale demokrati (Mouffe,
2005 a & b) som har sitt utgangpunkt i diskursteorien til Ernesto Laclau og
Chantal Mouffe (2003). Diskursteorien er også utgangpunkt for avhandlingens
metodologiske tilnærming som er diskursanalyse med en
sosialkonstruksjonistisk forankring. Ulike måter å snakke om måltidsfellesskap
på anses som diskurser i gruppeintervjuene som skaper vilkår for hvordan
måltidsfellesskap på småbarnsavdelinger kan komme til å bli, og ikke som
personlige beskrivelser av hvordan måltidsfellesskap er eller har vært i de
aktuelle barnehagene.
Avhandlingens hovedproblemstilling belyses i tre delstudier. I den første
studien undersøkes det hvordan måltidsfellesskap konstrueres når det samtales
om episoder der regler og strukturer rundt måltidet, brytes av barn eller voksne.
Ut fra teorien om det radikale demokrati (Laclau & Mouffe, 2002; Mouffe
2005a; 2005b) diskuteres verdien av slike brudd på strukturene som uenighet
og som demokratisk praksis på småbarnsavdelinger.
Den andre studien bygger videre på analysen fra den første. Fokus rettes mot å
forstå et måltidsfellesskap med rom for «alle-vil situasjoner». Det er situasjoner
der det ett barn gjør, tillegges mening i gruppeintervjuene som noe som smitter
så alle barna vil gjøre det samme. Gjennom å bruke begreper både fra teorien
om det radikale demokrati og fra kompleksitetsteori (Doll, 2008) er intensjonen
er å få kunnskap om et måltidsfellesskap som i gruppeintervjuene konstrueres
som noe annet enn et ordnet måltidsfellesskap. Det er et fellesskap der noe
plutselige og uforutsigbart kan oppstå og skape vilkår for et måltidsfellesskap
på «kanten av kaos». Relasjonene mellom barna, og ikke bare strukturer
tillegges mening som konstituerende aspekter i dette måltidsfellesskapet.
Begge teoriene fremhever verdien av at fellesskap er - og må være -
pluralistiske, komplekse og ustabile. Endringene dette kan føre til beskrives
som viktige i et levende og et demokratisk fellesskap. På bakgrunn av at troen
på konsensus og enstemmighet er en illusjon i demokratiske prosesser i et
pluralistisk samfunn (Mouffe, 2014; Mouffe, 2002a, s.190), diskuteres verdien
av et måltidsfellesskap på kanten av kaos og de mulighetene det gir for at barna
kan delta i demokratiske prosesser.
I den tredje artikkelen er intensjonen å få kunnskap om hvordan følelser gis
mening i gruppeintervjuene når det konstrueres identitet som måltidsdeltaker.
Det teoretiske rammeverket er fortsatt teorien om det radikale demokrati. I
denne teorien beskrives «lidenskap» etter kollektiv identitet som drivkraften for
demokrati. Studien viser at følelser tillegges mening i gruppeintervjuene som
konstituerende for identitet som måltidsdeltaker på småbarnsavdelinger. Det er
identifisert fem diskurser som tillegger følelser ulike meninger. Felles for
diskursene er at følelser tillegges mening relasjonelt med den mening som
måltidsstrukturer og barns kroppslighet tillegges. Følelser kan endre
strukturene og kan også endres som følge av strukturelle endringer. I et
demokratiperspektiv er følelser et aspekt som må vies oppmerksomhet under
måltidet på småbarnsavdelinger både fordi det tillegges mening av å være
konstituerende for kollektiv identitet og fordi det kan føre til at strukturene
endres.
På ulike måter bidrar de tre delstudiene til å belyse avhandlingens
hovedproblemstilling De bidrar til sammen med kunnskap om hvordan ulike
diskurser i intervjuene kjemper om å tillegge fire aspekter ved måltidsfellesskap
mening. De fire aspektene er: strukturer, identiteter, relasjoner og følelser. I
kappen diskuterer jeg verdien av én konstruksjon som de tre delstudiene på hver
sin måte har bidratt med biter av kunnskap om; et pluralistiske
måltidsfellesskapet. Det er et fellesskap med rom for ulike kollektive identiteter
som måltidsdeltakere der barn kan forhandle om identitet blant annet gjennom
å bryte strukturene. Fellesskapet kan da befinne seg på kanten av kaos. Der
konstitueres fellesskapet ikke bare av strukturene, men av relasjonene som
binder deltakerne sammen. Relasjoner og også følelser tillegges mening som
konstituerende for ulike kollektive identiteter som måltidsdeltaker. I et
demokratiperspektiv diskuterer jeg verdien av dette måltidsfellesskapet på
småbarnsavdelinger på bakgrunn av samfunnspolitiske føringer som preger
barnehagens hverdagsliv der fokus rettes mot enkeltbarn, kontroll og troen på
å kunne hindre det som er uønsket.
Description
Doktorgradsavhandling
Has parts
Grindland, B. (2011). Uenighet som demokratisk praksis i måltidsfellesskapet på småbarnsavdeling. Nordisk barnehageforskning, 4(2), 75-90.Grindland, B. (2012). På kanten av kaos: Om orden og uorden i måltidsfellesskap på småbarnsavdeling i barnehagen. I B. Bae (Red.), Medvirkning i barnehagen: Potensialer i det uforutsette (s. 57-78). Bergen: Fagbokforlaget.
Tofteland, B. (2015). Med følelser som drivkraft: Måltidsfellesskap på småbarnsavdelinger som demokratisk praksis? I K. Jansen, J. Kaurell, & T. Pålerud (Red.), Demokratiske praksiser i barnehagen (s. 101-130). Bergen: Fagbokforlaget.