Browsing PhD theses (HF-IBU) by Issue Date
Now showing items 1-14 of 14
-
Den farlige ulikestillingen : Kjønnet ulikestilling i tre kontekster – noen kjennetegn og konsekvenser
(PhD thesis UiS; 101, Doctoral thesis, 2010)Den farlige ulikestillingen. Kjønnet ulikestilling i tre kontekster – noen kjennetegn og konsekvenser I vårt land er det bred enighet om at kvinner og menn skal ha like gode muligheter til å kombinere yrkesarbeid og ... -
Læreres kollegasamtaler - et rom for læring? : En studie av samtaler i en studiegruppe med fire ungdomsskolelærere.
(PhD thesis UiS;180, Doctoral thesis, 2013-01-10)Læreres kollegasamtaler - et rom for læring? En studie av samtaler i en studiegruppe med fire ungdomsskolelærere Lærere setter generelt samarbeid med kollegaer veldig høyt, og mange lærere gir uttrykk for at de synes ... -
Interaksjoner i digitale kontekster i barnehagen
(PhD thesis UiS;186, Doctoral thesis, 2013-03)Denne avhandlingen er et selvstendig arbeid som inngår i forskningsprosjektet "Digitale objekts plass i barns sosiale og språklige danning i barnehagen", som er finansiert av Norsk Forskningsråd. Prosjektet inngikk i ... -
Måltidsfellesskap i barnehagen – Demokratiets vugge? : En studie av samtaler med ansatte på småbarnsavdelinger
(PhD thesis UiS;265, Doctoral thesis, 2015-10-02)Det empiriske materialet i denne avhandlingen er gruppeintervjuer med ansatte på fire småbarnsavdelinger om måltidet. Intensjonen er å få kunnskap om a) hvordan måltidsfellesskap konstrueres diskursivt i samtalene og b) ... -
Barnehagen i en brytningstid : Tradisjoner i spill og praksiser under press i den store barnehagen
(PhD thesis UiS;274, Doctoral thesis, 2015-12-02)De siste tiårene har barnehagen blitt en sentral del av velferdsstaten og fått et sterkere offentlig fokus. Den økte oppmerksomheten på barnehagen åpner for at ulike samfunnsinteresser, kunnskapsfelt og maktområder legger ... -
Møter mellom barn – kontinuitet, dissonans og brudd i kommunikasjonen
(PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2016)Målsettingen for denne studien er å frembringe ny kunnskap om dynamikken mellom kontinuitet og brudd i kommunikasjonen ut fra møter mellom de yngste barna i barnehagen. Studien har en livsverdenfenomenologisk tilnærming ... -
Et vanlig barn i en vanlig barnehage? Vilkår for deltakelse i barnefellesskap for de yngste barna med cochleaimplantat i barnehagen
(PhD thesis UiS;295, Doctoral thesis, 2016-06-17)Formålet med studien er a utforske vilkår for deltakelse i barnefellesskap for de yngste barna med cochleaimplantat i barnehagen. Studien er teoretisk forankret i et sosiokulturelt rammeverk hvor barns deltakelse i sosiale ... -
Educational language practices and language development in Early Childhood Education and Care
(PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2018)The overarching aim of the study is to examine staff educational language practices with children under 3 years in high-quality early childhood education and care (ECEC), and associations between ECEC quality and language ... -
Normalitet i barnehagen: Ansatte og barns forventninger til det å «være normal»
(PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2019)Studien er en undersøkelse av normalitet i barnehagen sett fra barns og voksnes perspektiv. Spørsmål som studien søker å besvare er: «Hvilken mening gis normalitet av barn og ansatte i barnehagen?» Med utgangspunkt i dette ... -
Barnehagelæreres «matematikkundervisning» i barnehagen
(PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2019-05)Den internasjonale barnehageforskningen har tradisjonelt hatt mer fokus på barns læring enn på barnehagelæreres undervisning. Det er utviklet flere teorier om barns læring, men det er behov for å utvikle teorier om ... -
The Process Is Not Enough: Children and Teachers Creating Multimodal Digital Stories in Kindergarten
(PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2020-10)This PhD study is a contribution to the contemporary debate on the educational uses of digital technology with young children in early childhood education and care (ECEC) institutions. For young children growing up in the ... -
Vilkår for barns medvirkning i fellesskap i barnehagen
(PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2020-10)Forskning (Emilson & Johanson, 2017) viser at barns medvirkning i barnehagen ofte har et fokus på enkelt barns medvirkning, mer enn mot medvirkning som et spørsmål for fellesskapet. Formålet med denne avhandlingen er å få ... -
Barn, musikk og relasjonell helse : En studie av barns deltakelse i en sosialmusikalsk praksis i en barnehage
(PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2023)Formålet med denne studien er å bidra til å utvikle kunnskap om barn, musikk og relasjonell helse, og spesielt koblingen mellom barn og relasjonell helse i barnehagen. Bakgrunnen for utforskingen er rammeplanen for barnehagen ... -
Sustainability Education and the Political Role of Educators: Encounters Between Zapatista and Norwegian Perspectives
(PhD thesis UiS; 814, Doctoral thesis, 2024)This thesis is a contribution to the wide field of research and practice that seeks to reflect on, understand, and find concrete ways to cope with and tackle the environmental challenges and ecological crisis we are ...