• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Arts and Education
  • Department of Early Childhood Education
  • PhD theses (HF-IBU)
  • View Item
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Arts and Education
  • Department of Early Childhood Education
  • PhD theses (HF-IBU)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Interaksjoner i digitale kontekster i barnehagen

Jernes, Margrethe
Doctoral thesis
Thumbnail
View/Open
jernes_margrethe.pdf (1.615Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/185509
Date
2013-03
Metadata
Show full item record
Collections
  • PhD theses (HF-IBU) [14]
Original version
Interaksjoner i digitale kontekster i barnehagen av Margrethe Jernes, Stavanger : Universitetet i Stavanger, 2013 (PhD thesis UiS, no. 186)  
Abstract
Denne avhandlingen er et selvstendig arbeid som inngår i forskningsprosjektet "Digitale objekts plass i barns sosiale og språklige danning i barnehagen", som er finansiert av Norsk Forskningsråd.

Prosjektet inngikk i forskningsprogrammet Praksisrettet FoU-arbeid i

barnehage, grunnopplæring og lærerutdanning (PRAKSISFOU). Målet med avhandlingen er å bidra med ny kunnskap om samspill rundt

datamaskinen i pedagogisk barnehagepraksis gjennom å belyse interaksjoner mellom barn-barn og barn-voksne i lek og aktivitet i

digitale omgivelser i barnehagen. Førskolelæreres og barns perspektiver bidrar til å belyse dette. Avhandlingen består av tre studier

som danner en helhet og bidrar til å belyse avhandlingens hovedproblemstilling. Utfordringer og muligheter som førskolelærere

møter med digitale verktøy i pedagogisk praksis i barnehagen blir diskutert (artikkel 1). Videre analyseres observert samspill ved

datamaskinen, hvor inklusjon og eksklusjon diskuteres. Her blir også

personalets perspektiver løftet frem (artikkel 2). Måter barn tilegner seg digital kompetanse på og hvilke kontekster som aktualiseres, blir

analysert. Barns perspektiver på interaksjon i digital kontekst, blir også diskutert (artikkel 3). Teoretisk er avhandlingen forankret i

sosiokulturelle perspektiver innenfor humanistisk, kvalitativ forskning.

Metodologisk har avhandlingen en fenomenologisk hermeneutisk tilnærming. I forskningsarbeidets feltarbeid er intervju og observasjon

anvendt. Avhandlingens resultater er presentert i de tre artiklene. Disse er videre problematisert ut fra et mer overordnet meta-perspektiv.

Analysen av dette viser at introduksjon av digital teknologi i barnehagen har implikasjoner for flere felt. For barnehageansatte dreier

det seg blant annet om betydningen av å reflektere over begrunnelser

for bruk av teknologi i pedagogisk barnehagepraksis. For

utdanningsfeltet dreier det seg om kunnskap om barn og teknologi i et

samfunnsperspektiv. Intensjonen har vært å bidra til å utvikle et forskningsbasert kunnskapsgrunnlag på dette viktige feltet, også i forhold til norsk kontekst.
Description
 
Avhandlingen inneholder følgende vitenskapelige artikler:
 
Artikkel 1: Jernes, M., Alvestad, M., & Sinnerud, M. (2010). “Er det bra, eller?” Pedagogiske spenningsfelt i møte med digitale verktøy i norske barnehager. Nordisk barnehageforskning, 3(3), pp. 115–131. URL: http://journals.hioa.no/index.php/nbf/article/view/280/294
 
Artikkel 2: Jernes, M. og Engelsen, K.S. (2012) Stille kamp om makten. En studie av barns interaksjon i digital kontekst i barnehagen. Nordic Studies in Education, 32(3-4), pp. 281–296. URL: http://www.idunn.no/ts/np/2012/03-04/stille_kamp_ommakten_-_en_studie_av_barns_interaksjon_i_di
 
Artikkel 3: Jernes, M. (2013 akseptert). Barns perspektiv på aktiviteter der digital teknologi inngår. Tidsskriftet Barn – NTNU.
 
Publisher
Universitetet i Stavanger
Series
PhD thesis UiS;186

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit