Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJernes, Margrethe
dc.date.accessioned2013-02-19T14:38:09Z
dc.date.available2013-02-19T14:38:09Z
dc.date.issued2013-03
dc.identifier.citationInteraksjoner i digitale kontekster i barnehagen av Margrethe Jernes, Stavanger : Universitetet i Stavanger, 2013 (PhD thesis UiS, no. 186)no_NO
dc.identifier.isbn978-82-7644-524-4
dc.identifier.issn1890-1387
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/185509
dc.descriptionAvhandlingen inneholder følgende vitenskapelige artikler:
dc.descriptionArtikkel 1: Jernes, M., Alvestad, M., & Sinnerud, M. (2010). “Er det bra, eller?” Pedagogiske spenningsfelt i møte med digitale verktøy i norske barnehager. Nordisk barnehageforskning, 3(3), pp. 115–131. URL: http://journals.hioa.no/index.php/nbf/article/view/280/294
dc.descriptionArtikkel 2: Jernes, M. og Engelsen, K.S. (2012) Stille kamp om makten. En studie av barns interaksjon i digital kontekst i barnehagen. Nordic Studies in Education, 32(3-4), pp. 281–296. URL: http://www.idunn.no/ts/np/2012/03-04/stille_kamp_ommakten_-_en_studie_av_barns_interaksjon_i_di
dc.descriptionArtikkel 3: Jernes, M. (2013 akseptert). Barns perspektiv på aktiviteter der digital teknologi inngår. Tidsskriftet Barn – NTNU.
dc.description.abstractDenne avhandlingen er et selvstendig arbeid som inngår i forskningsprosjektet "Digitale objekts plass i barns sosiale og språklige danning i barnehagen", som er finansiert av Norsk Forskningsråd. Prosjektet inngikk i forskningsprogrammet Praksisrettet FoU-arbeid i barnehage, grunnopplæring og lærerutdanning (PRAKSISFOU). Målet med avhandlingen er å bidra med ny kunnskap om samspill rundt datamaskinen i pedagogisk barnehagepraksis gjennom å belyse interaksjoner mellom barn-barn og barn-voksne i lek og aktivitet i digitale omgivelser i barnehagen. Førskolelæreres og barns perspektiver bidrar til å belyse dette. Avhandlingen består av tre studier som danner en helhet og bidrar til å belyse avhandlingens hovedproblemstilling. Utfordringer og muligheter som førskolelærere møter med digitale verktøy i pedagogisk praksis i barnehagen blir diskutert (artikkel 1). Videre analyseres observert samspill ved datamaskinen, hvor inklusjon og eksklusjon diskuteres. Her blir også personalets perspektiver løftet frem (artikkel 2). Måter barn tilegner seg digital kompetanse på og hvilke kontekster som aktualiseres, blir analysert. Barns perspektiver på interaksjon i digital kontekst, blir også diskutert (artikkel 3). Teoretisk er avhandlingen forankret i sosiokulturelle perspektiver innenfor humanistisk, kvalitativ forskning. Metodologisk har avhandlingen en fenomenologisk hermeneutisk tilnærming. I forskningsarbeidets feltarbeid er intervju og observasjon anvendt. Avhandlingens resultater er presentert i de tre artiklene. Disse er videre problematisert ut fra et mer overordnet meta-perspektiv. Analysen av dette viser at introduksjon av digital teknologi i barnehagen har implikasjoner for flere felt. For barnehageansatte dreier det seg blant annet om betydningen av å reflektere over begrunnelser for bruk av teknologi i pedagogisk barnehagepraksis. For utdanningsfeltet dreier det seg om kunnskap om barn og teknologi i et samfunnsperspektiv. Intensjonen har vært å bidra til å utvikle et forskningsbasert kunnskapsgrunnlag på dette viktige feltet, også i forhold til norsk kontekst.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversitetet i Stavangerno_NO
dc.relation.ispartofseriesPhD thesis UiS;186
dc.subjectbarnehageno_NO
dc.subjectpedagogikkno_NO
dc.subjectdigital teknologino_NO
dc.subjectdigitaliseringno_NO
dc.titleInteraksjoner i digitale kontekster i barnehagenno_NO
dc.typeDoctoral thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel