Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBergesen, Bodil
dc.date.accessioned2016-02-03T12:54:42Z
dc.date.available2016-02-03T12:54:42Z
dc.date.issued2015-12
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2375859
dc.descriptionMaster's thesis in Educationnb_NO
dc.description.abstractTema for denne studien er emosjonell støtte i klasserommet. Formålet med studien har vært å undersøke hvordan lærere oppfatter emosjonell støtte og den betydningen emosjonell støtte kan ha for elevenes læring og deltakelse i klasserommet. Tidligere forskning sier at emosjonell støtte fra lærer viser seg å ha nær sammenheng med positiv fungering både i og utenfor skolen, og er nært forbundet med motivasjon og positiv atferd i klassen. Emosjonell støtte kan ha innvirkning på elevenes konsentrasjon og innsatsnivå, elevene vil gjennom emosjonell støtte oppnå større glede av å lære, og motivasjonen for å oppnå faglige ferdigheter vil øke. Studien er en kvalitativ studie, og datamaterialet ble samlet inn ved hjelp av strukturert intervju. Det var på forhånd utarbeidet en intervjuguide, hvor spørsmålene var delt inn i hovedtema som inngikk i emosjonell støtte. Analysen av datamaterialet ble foretatt gjennom en temasentrert analyse hvor svarene deretter ble delt inn i meningskategorier. Resultatet av studien viser at lærerne oppfatter emosjonell støtte som noe de gir elevene utenom det faglige, men som likevel har betydning for elevenes motivasjon for læring og deltakelse i klasserommet. Ulike sider ved emosjonell støtte ble trukket fram. Informantene mente at det var viktig å ha perspektiv på hver enkelt elev og legge tilrette ut fra elevens ståsted, både når det gjaldt det faglige, sosialt og følelsesmessig. De hadde fokus på å skape gode rammer som ville gi trygghet og gjensidig tillit i klasserommet, og som ga gode forutsetninger for relasjonsbygging mellom lærer og elev. Gode relasjoner var med på å skape et positivt klima i klassen, noe som igjen kunne ha innvirkning på læringsmiljøet. Elevenes deltakelse i klassen kunne økes ved at læreren hadde et positivt fokus på læring, og at læreren la tilrette for at elevene kunne delta og lære ut fra egne forutsetninger og behov. På den måten kunne elevene oppleve mestring og motivasjon for læring. I studien ble det også fokusert på lærerens rolle og kompetanse, og på hvilken måte læreren kunne legge tilrette for emosjonell støtte. Det ble av informantene trukket fram lærerens evne til å skape gode relasjoner med elevene, gjennom å være lyttende og genuint opptatt av elevene. I tillegg var det viktig at læreren var ydmyk overfor elevene, samt selvsikker, tilgjengelig, trygg på seg selv og faglig og sosialt sterk. Som lærer burde en være sensitiv overfor elevenes signaler og møte elevene ut fra hver elevs ståsted og utvikling.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.subjectemosjonell støttenb_NO
dc.subjectelevperspektivnb_NO
dc.subjectlærerrollennb_NO
dc.titleEmosjonell støtte i klasserommet.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel