Innovasjon, teknologi og suksesskriterier
Master thesis
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2385206Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (SV-IMS) [1300]
Sammendrag
I denne masteravhandlingen har det blitt tatt utgangspunkt i to store teknologi programmer som oljeselskapet SOL var med på å starte på 1990 tallet i samarbeid med andre industri-selskaper, og som senere gjerne fikk Norges Forskningsråd og andre oljeselskap med på finansieringen. Prosjektene fikk stor betydning for muligheten til å utvikle olje og gassfelt på store havdyp. Samtidig ga dette en mulighet for de involverte industriselskapene til å satse internasjonalt. Industriselskapene har oppnådd en betydelig markedsandel på verdensbasis.
Masteravhandlingen vil i hovedtrekk ta for seg lederrollen, hvilke strategier som viste seg å gjøre prosjektene vellykket, innovative team, radikal og inkrementell innovasjon samt hvordan lederens skifte av rolle har betydning for videre satsing på radikal eller inkrementell innovasjon. Det ble også undersøkt bruk av markedsføringsstrategi og markedsføringsapparat/ nettverk, samt hvor stor verdiskapningen har vært i de ulike selskapene, verdiskapningen for utvikling av feltene og for øvrige virksomheter. Prosjektene som er med i denne masteravhandlingen er store radikale innovasjoner som førte til at markedet endret seg. De radikale innovasjonene er fortsatt ledende på markedet og har tilført selskapene stor suksess.
Beskrivelse
Master's thesis in Change Management