dc.contributor.advisor | Bjuland, Raymond | |
dc.contributor.advisor | Blank, Natalia | |
dc.contributor.author | Risdal, Trine Nevland | |
dc.date.accessioned | 2016-08-08T11:17:20Z | |
dc.date.available | 2016-08-08T11:17:20Z | |
dc.date.issued | 2016-06-13 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2398138 | |
dc.description | Master's thesis in Didactics of mathematics for primary school | nb_NO |
dc.description.abstract | I denne studien har det blitt fokusert på lærernes muligheter og utfordringer i matematikkundervisning, ved bruk av «utviklende opplæring» etter Leonid Zankovs modell.
Det har blitt brukt videokamera og lydopptaker til både observasjon av 2. trinns matematikkundervisning, og intervju av de to lærerne som underviste i faget. Ett intervju ble gjennomført i oppstarten og ett i slutten av perioden, som gikk over to uker. Studien tok sikte på å undersøke lærerens planlegging, gjennomføring og tilrettelegging av undervisningen.
Problemstillingene mine er:
1. Kan Zankovs undervisningsmodell, med utgangspunktet i Lev Vygotskys syn på tilpasset opplæring, tilfredsstille krava til det norske lovverket?
2. Hvilke muligheter og utfordringer har «utviklende opplæring» etter Leonid Zankovs modell, når det gjelder den tilpasset opplæringen i matematikk?
Det teoretiske rammeverket i denne oppgaven er Lev Vygotskys syn på tilpasset opplæring. Dette synet er først blitt målt opp mot det norske kravet om tilpasset opplæring, og i analysen brukt som det teoretiske rammeverket i denne oppgaven.
For å få svar på den første problemstillingen, ble de norske kravene stilt opp mot gjennomføringen av Zankovs undervisningsmodell (tabell 2). Denne tabellen tilsier at tilpasset opplæring kan defineres som undervisning etter Vygotsky.
For å få svar på den andre problemstillingen ble en grundig gjennomgåing av analysen utført. Resultatet viste at den mest fremtredende utfordringen gikk på de relativt store forventningene til lærerne. Mulighetene bygget på elevenes utbytte av ny lærdom, og evne til bl. a. tålmodighet, respekt, selvtillit, selvstendighet og trygghet.
Det kan derfor konkluderes med at undervisning etter Zankovs prinsipper, tilfredsstiller de norske krav om tilpasset opplæring. Den gir også elevene en mulighet til å utvikle en reflektert forståelse i en dialogbasert undervisning, som er basert på et trygt læringsmiljø.
For at elevene skal få denne muligheten, forutsetter det at lærerne har et faglig og pedagogisk grunnlag, og en indre motivasjon og vilje til å gjennomføre denne undervisningsmodellen. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016; | |
dc.rights | Navngivelse-Ikkekommersiell 3.0 Norge | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/no/ | * |
dc.subject | Vygotsky | nb_NO |
dc.subject | Zankov | nb_NO |
dc.subject | students-centered learning | nb_NO |
dc.subject | developmental education | nb_NO |
dc.subject | inquiry based learning | nb_NO |
dc.subject | utdanningsvitenskap | nb_NO |
dc.subject | mathematics education | nb_NO |
dc.subject | grunnskolen | nb_NO |
dc.subject | undervisningskunnskap i matematikk | nb_NO |
dc.title | Muligheter og utfordringer med «utviklende opplæring» i matematikk etter Zankovs modell, med utgangspunkt i Vygotskys syn på tilpasset opplæring. | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | nb_NO |