dc.contributor.advisor | Støen, Janne | |
dc.contributor.author | Dybesland, Tøri Catharina Brøvig | |
dc.coverage.spatial | Norway | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2016-08-12T10:40:53Z | |
dc.date.available | 2016-08-12T10:40:53Z | |
dc.date.issued | 2016-06-10 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2398970 | |
dc.description | Master's thesis in Special Education | nb_NO |
dc.description.abstract | Temaet og problemstillingen for studien har vært:
Systemrettet arbeid for et godt psykososialt miljø. Hvordan ivaretar skolen de stille og sårbare elevene?
Formålet med studien har vært å få økt kunnskap om hvilke systemrettede tiltak som gjøres i skolen for å skape et godt psykososialt miljø, og hvordan de stille og sårbare elevene blir sett, forstått og tilrettelagt for av skolene.
Det er brukt en kvalitativ metode med semistrukturert intervju. Utvalget besto av rektorer, sosiallærere og lærere ved to ulike ungdomsskoler, med tilsammen syv informanter. Analysen var temabasert med kategorier fra teori og data.
Hovedfunn i studien var at skolene arbeidet systemrettet for det psykososiale miljøet med særlig fokus på klasseledelse og relasjoner. Tiltak satt i system kombinert med god relasjon til eleven så ut til å best sørge for at elevene ble sett og fanget opp. Rutiner kunne fremme denne målsetningen. Sosiallærer hadde en sentral rolle i arbeidet for det psykososiale miljøet, og for de stille elevene. Andre sentrale faktorer var skoleledelsen, og samarbeidet med hjemmet.
Informantene gjenkjente elevgruppen stille og sårbare elever, og opplevde at elevene kunne bli oversett, deltok lite sosialt, og uttrykte manglende trivsel på skolen. Lærerne opplevde at de manglet nok kompetanse på symptomer, tilrettelegging og relasjonsbygging til de stille og sårbare elevene. Temaer knyttet til psykisk helse ble arbeidet med i tilknytning til enkeltelever, men var ikke felles tematikk ved skolene. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016; | |
dc.rights | Navngivelse 3.0 Norge | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/ | * |
dc.subject | stille elever | nb_NO |
dc.subject | sosiale og emosjonelle vansker | nb_NO |
dc.subject | skoleledelse | nb_NO |
dc.subject | skolekultur | nb_NO |
dc.subject | psykisk helse | nb_NO |
dc.subject | klasseledelse | nb_NO |
dc.subject | relasjoner | nb_NO |
dc.subject | Opplæringslova §9a | nb_NO |
dc.subject | psykososialt miljø | nb_NO |
dc.subject | systemrettet arbeid | nb_NO |
dc.subject | utdanningsvitenskap | nb_NO |
dc.subject | spesialpedagogikk | nb_NO |
dc.title | Skolen som veksthus. Systemrettet arbeid for et godt psykososialt miljø. Hvordan ivaretar skolen de stille og sårbare elevene? | nb_NO |
dc.title.alternative | Schools as Greenhouses. Creating culturally positive learning environments with a systems approach. How do schools nurture the quiet and vulnerable students? | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 | nb_NO |