Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStøen, Janne
dc.contributor.authorDybesland, Tøri Catharina Brøvig
dc.coverage.spatialNorwaynb_NO
dc.date.accessioned2016-08-12T10:40:53Z
dc.date.available2016-08-12T10:40:53Z
dc.date.issued2016-06-10
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2398970
dc.descriptionMaster's thesis in Special Educationnb_NO
dc.description.abstractTemaet og problemstillingen for studien har vært: Systemrettet arbeid for et godt psykososialt miljø. Hvordan ivaretar skolen de stille og sårbare elevene? Formålet med studien har vært å få økt kunnskap om hvilke systemrettede tiltak som gjøres i skolen for å skape et godt psykososialt miljø, og hvordan de stille og sårbare elevene blir sett, forstått og tilrettelagt for av skolene. Det er brukt en kvalitativ metode med semistrukturert intervju. Utvalget besto av rektorer, sosiallærere og lærere ved to ulike ungdomsskoler, med tilsammen syv informanter. Analysen var temabasert med kategorier fra teori og data. Hovedfunn i studien var at skolene arbeidet systemrettet for det psykososiale miljøet med særlig fokus på klasseledelse og relasjoner. Tiltak satt i system kombinert med god relasjon til eleven så ut til å best sørge for at elevene ble sett og fanget opp. Rutiner kunne fremme denne målsetningen. Sosiallærer hadde en sentral rolle i arbeidet for det psykososiale miljøet, og for de stille elevene. Andre sentrale faktorer var skoleledelsen, og samarbeidet med hjemmet. Informantene gjenkjente elevgruppen stille og sårbare elever, og opplevde at elevene kunne bli oversett, deltok lite sosialt, og uttrykte manglende trivsel på skolen. Lærerne opplevde at de manglet nok kompetanse på symptomer, tilrettelegging og relasjonsbygging til de stille og sårbare elevene. Temaer knyttet til psykisk helse ble arbeidet med i tilknytning til enkeltelever, men var ikke felles tematikk ved skolene.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;
dc.rightsNavngivelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/*
dc.subjectstille elevernb_NO
dc.subjectsosiale og emosjonelle vanskernb_NO
dc.subjectskoleledelsenb_NO
dc.subjectskolekulturnb_NO
dc.subjectpsykisk helsenb_NO
dc.subjectklasseledelsenb_NO
dc.subjectrelasjonernb_NO
dc.subjectOpplæringslova §9anb_NO
dc.subjectpsykososialt miljønb_NO
dc.subjectsystemrettet arbeidnb_NO
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.subjectspesialpedagogikknb_NO
dc.titleSkolen som veksthus. Systemrettet arbeid for et godt psykososialt miljø. Hvordan ivaretar skolen de stille og sårbare elevene?nb_NO
dc.title.alternativeSchools as Greenhouses. Creating culturally positive learning environments with a systems approach. How do schools nurture the quiet and vulnerable students?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 3.0 Norge