Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorPaulsen, Erik
dc.contributor.authorSvela, Birgitte
dc.date.accessioned2016-08-12T10:43:09Z
dc.date.available2016-08-12T10:43:09Z
dc.date.issued2016-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2398975
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationnb_NO
dc.description.abstractTemaet for denne studien var sjenerte elevers opplevelse i skolen, og studien hadde et elevperspektiv på temaet. Hensikten med studien var å få innsikt i og mer kunnskap om sjenerte elevers opplevelser i skolen, og dermed også forhåpentligvis vinne mer kunnskap om hva som kan gjøres for at disse elevene får det bedre på skolen. Hensikten var også å hjelpe til med å rette fokuset på elever som er sjenert, og dermed være med på å få dette temaet frem i lyset slik at disse elevene ikke blir oversett i skolen. Følgende problemstilling ble formulert: Hvordan opplever sjenerte elever skolen? Det ble benyttet kvalitativt forskningsintervju som metode for å samle inn empiri, og gjennom semistrukturerte intervjuer fortalte informantene om sine meninger og refleksjoner rundt det å være sjenert i skolen. Utvalget bestod av fem informanter fra ulike videregående skoler som hadde erfaring med sjenanse. Intervjuene ble transkribert og analysert ved hjelp av meningskoding. Resultatene fra studien tydet på at sjenanse kan knyttes til vansker med sosial kompetanse og nervøsitet og bekymring i situasjoner hvor det er mange mennesker som skal være sammen samtidig. Resultatene kunne også gi grunnlag for å hevde at sjenerte elever ikke foretrekker gruppearbeid og muntlige presentasjoner, men at de heller foretrekker individuelt arbeid og skriftlige evalueringsformer i skolen. Det kom også frem resultat som kunne tyde på at sjenanse kan vise seg i ulik grad i ulike kontekster, altså at elever kan være sjenerte i skolen, men ikke hjemme eller på fritiden. Funnene fra denne studien kan gi et nyttig bidrag til kunnskapen på dette temaet fordi studien har et elevperspektiv.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;
dc.rightsNavngivelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/*
dc.subjectspesialpedagogikknb_NO
dc.subjectsjenansenb_NO
dc.subjectelevperspektivnb_NO
dc.subjectsosiale relasjonernb_NO
dc.subjectskolefagnb_NO
dc.subjectarbeidsmåternb_NO
dc.subjectevalueringsformernb_NO
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.titleSjenerte elevers opplevelse i skolennb_NO
dc.title.alternativeShy students' experience in schoolnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282nb_NO
dc.source.pagenumber93nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 3.0 Norge