Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEngelsen, Elisabeth Knoph
dc.date.accessioned2016-08-12T11:29:48Z
dc.date.available2016-08-12T11:29:48Z
dc.date.issued2016-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2399013
dc.descriptionMaster's thesis in Sports and physical educationnb_NO
dc.description.abstractFormål: Studiens formål var å undersøke hvordan fysiske læringsaktiviteter i fagene musikk, norsk og matematikk påvirket elevenes aktivitet i forhold til kroppsøving, kjønn og ordinære læringsaktiviteter i klasserommet. Utvalg: Utvalget bestod av 42 tredjeklassinger, 25 gutter og 17 jenter. Metode: Eksperimentell forskningsdesign ble benyttet gjennom en intervensjonsstudie der aktivitetsmålinger ble gjort objektivt med akselerometer (ActiGraph GT3X). One-Way ANOVA og Paired-Samles T Test ble brukt for å teste hypotesene. Resultat: Femtilek var den fysiske læringsaktiviteten hvor elevene oppnådde høyest aktivitetstellinger. Jentene og guttene hadde ganske jevne gjennomsnittlige aktivitetstellinger under alle de ulike fysiske læringsaktivitetene. Guttene oppnådde statistisk signifikant høyere aktivitetstellinger i kroppsøvingstimen enn jentene P<0.011, et funn som samsvarer med forskningslitteraturen. I norsk- og matematikktimene oppnådde intervensjonsgruppen statistisk signifikant høyere aktivitetstellinger under fysiske læringsaktiviteter ute sammenlignet med ordinære læringsaktivitet i klasserommet P<0.000. Konklusjon: Resultatene fra denne studien har gitt økt kunnskap om hvordan Røris, bakkestafett og femtilek har fungert i forhold til elevenes aktivitet sammenlignet med kroppsøving og ordinær undervisning. Et positivt funn er at de fysiske læringsaktivitetene aktivisere begge kjønn omtrent likt. Selv om utvalget i denne studien er for lite til å generalisere, er resultatene i denne studien støttet av funn i andre studier, noe som øker validiteten. Det er et behov for videre forskning rundt hvordan elever påvirkes av fysiske læringsaktiviteter i skolen. Nøkkelord: Fysisk aktivitet, fysiske læringsaktiviteter, stillesitting, skole, læring, akselerometer. nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;
dc.rightsNavngivelse-DelPåSammeVilkår 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/no/*
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.subjectfysisk aktivitetnb_NO
dc.subjectfysiske læringsaktiviteternb_NO
dc.subjectstillesittingnb_NO
dc.subjectaktiv skolenb_NO
dc.subjectlæringnb_NO
dc.subjectakselerometernb_NO
dc.subjectkroppsøvingnb_NO
dc.titleFysisk aktivitet som læringsaktivitet.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Social science in sports: 330::Physical education and sport psychology: 333nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283nb_NO
dc.source.pagenumber90nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse-DelPåSammeVilkår 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-DelPåSammeVilkår 3.0 Norge