dc.contributor.author | Engelsen, Elisabeth Knoph | |
dc.date.accessioned | 2016-08-12T11:29:48Z | |
dc.date.available | 2016-08-12T11:29:48Z | |
dc.date.issued | 2016-06 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2399013 | |
dc.description | Master's thesis in Sports and physical education | nb_NO |
dc.description.abstract | Formål: Studiens formål var å undersøke hvordan fysiske læringsaktiviteter i fagene musikk, norsk og matematikk påvirket elevenes aktivitet i forhold til kroppsøving, kjønn og ordinære læringsaktiviteter i klasserommet.
Utvalg: Utvalget bestod av 42 tredjeklassinger, 25 gutter og 17 jenter.
Metode: Eksperimentell forskningsdesign ble benyttet gjennom en intervensjonsstudie der aktivitetsmålinger ble gjort objektivt med akselerometer (ActiGraph GT3X). One-Way ANOVA og Paired-Samles T Test ble brukt for å teste hypotesene.
Resultat: Femtilek var den fysiske læringsaktiviteten hvor elevene oppnådde høyest aktivitetstellinger. Jentene og guttene hadde ganske jevne gjennomsnittlige aktivitetstellinger under alle de ulike fysiske læringsaktivitetene. Guttene oppnådde statistisk signifikant høyere aktivitetstellinger i kroppsøvingstimen enn jentene P<0.011, et funn som samsvarer med forskningslitteraturen. I norsk- og matematikktimene oppnådde intervensjonsgruppen statistisk signifikant høyere aktivitetstellinger under fysiske læringsaktiviteter ute sammenlignet med ordinære læringsaktivitet i klasserommet P<0.000.
Konklusjon: Resultatene fra denne studien har gitt økt kunnskap om hvordan Røris, bakkestafett og femtilek har fungert i forhold til elevenes aktivitet sammenlignet med kroppsøving og ordinær undervisning. Et positivt funn er at de fysiske læringsaktivitetene aktivisere begge kjønn omtrent likt. Selv om utvalget i denne studien er for lite til å generalisere, er resultatene i denne studien støttet av funn i andre studier, noe som øker validiteten. Det er et behov for videre forskning rundt hvordan elever påvirkes av fysiske læringsaktiviteter i skolen.
Nøkkelord: Fysisk aktivitet, fysiske læringsaktiviteter, stillesitting, skole, læring, akselerometer. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016; | |
dc.rights | Navngivelse-DelPåSammeVilkår 3.0 Norge | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/no/ | * |
dc.subject | utdanningsvitenskap | nb_NO |
dc.subject | fysisk aktivitet | nb_NO |
dc.subject | fysiske læringsaktiviteter | nb_NO |
dc.subject | stillesitting | nb_NO |
dc.subject | aktiv skole | nb_NO |
dc.subject | læring | nb_NO |
dc.subject | akselerometer | nb_NO |
dc.subject | kroppsøving | nb_NO |
dc.title | Fysisk aktivitet som læringsaktivitet. | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Social science in sports: 330::Physical education and sport psychology: 333 | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 90 | nb_NO |