Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBerg, Grete Dalhaug
dc.contributor.authorSvindland, Kristina Thorarensen
dc.date.accessioned2016-08-12T11:35:55Z
dc.date.available2016-08-12T11:35:55Z
dc.date.issued2016-06-13
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2399020
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationnb_NO
dc.description.abstractHensikten med denne eksplorerende studien var å undersøke validiteten av observasjonsinstrumentet The International System for Teacher Observation and Feedback (ISTOF). Dette ettersom det er behov for systematiske observasjonsinstrumenter på klasseromsforskning på fenomenet klasseledelse. Klasseledelse har stor betydning for elevenes faglige og sosiale utvikling, men også for læreres trivsel i arbeidet, og det er derfor nødvendig med kvalitetssikrede instrumenter. Som del av valideringsprosessen tas instrumentet Classroom Assessment Scoring System Secondary(CLASS-S). Dette for å undersøke samsvar i resultatene mellom de to instrumentene. CLASS-S og denne studien bygger på Pianta og kollegaenes teori om klasseromsinteraksjoner som består av tre domener; emosjonell støtte, klasseromsorganisering og læringsstøtte. Materialet, som består av videoobservasjon, er samlet inn fra 10 ulike skoler i Norge, hvor utvalget består av 52 lærere og en klasse hver enkelt underviser i. Datainnsamlingen er baset på kvantitativ metode der kvanititative analyser er gjennomført i SPSS. Det ble gjennomført faktoranalyser, deskriptiv analyser, bivariate korrelasjonsanalyser og regresjonsanalyser. Resultatene viser at den originale faktorstrukturen til ISTOF ikke har støtte i data i norsk kontekst. Derimot fant studien støtte i faktorstrukturen til en modifisert versjon av ISTOF-protokollen. Gjennom faktoranalyse og korrelasjonsanalyser blir konstruksjonsvaliditet av den modifiserte versjonen av ISTOF støttet. Videre støtter resultatene i regresjonsanalysene indre validitet. Denne svekkes derimot når det blir kontrollert for ytre faktorer. På grunn av lite utvalg (n= 52) svekkes også ytre validitet. Studien bidrar med informasjon om et systematisk observasjonsinstrument som kan brukes i norsk kontekst til å kartlegge klasseledelse. Dette kan videre bidra til kompetanseløft lokalt og nasjonalt.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;
dc.subjectISTOFnb_NO
dc.subjectCLASS-Snb_NO
dc.subjectCIESLnb_NO
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.subjectspesialpedagogikknb_NO
dc.subjectobservasjonsinstrumentnb_NO
dc.subjectvaliditetnb_NO
dc.subjectklasseledelsenb_NO
dc.titleEn valideringsstudie av observasjonsinstrumentet ISTOF i norsk kontekstnb_NO
dc.title.alternativeA validity study of the observation instrument ISTOF in Norwegian contextnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel