Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTveitereid, Kirsti
dc.contributor.authorForland, Kristin
dc.date.accessioned2016-08-12T11:41:02Z
dc.date.available2016-08-12T11:41:02Z
dc.date.issued2016-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2399022
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationnb_NO
dc.description.abstractTema for denne studien var fremtidens skole og inkludering. Ved bruk av diskursanalyse ble følgende problemstilling undersøkt: Hvordan kommer inkludering til uttrykk i NOU 2015:8 Fremtidens skole; Fornyelse av fag og kompetanser? Analysen tok utgangspunkt i en diskursorden, inkluderingsdiskursen, og det ble undersøkt hvilke diskurser som kan identifiseres i utredningen, samt hvilken forståelse av inkludering som finnes i teksten. Den to-delte analysen var inspirert av Laclau og Mouffes diskursteori, Foucaults arkeologi, og Faircloughs tredimensjonale modell for kritisk diskursanalyse. Første del av analysen tok utgangspunkt i ti begreper som ble valgt ut ved å benytte teori om inkludering. Det ble studerte hyppighet av bruk, samt regelmessigheter som kunne avsløre om en diskurs var avdekket. Med utgangspunkt i dette ble det funnet to inkluderingsdiskurser; kompetansediskursen og samfunnsoppdragsdiskursen. I andre del av analysen var formålet å undersøke hvordan den sosiale praksisen påvirker det diskursive, i tillegg til hvilken effekt diskursene har på sosial praksis. Inkluderingsbegrepet er hverken vektlagt i Ludvigsenutvalgets mandat eller i selve utredningen. Til tross for dette ble det gjennom kompetansediskursen og samfunnsoppdragsdiskursen, funnet flere eksempler på at utredningen oppfordrer til en inkluderende skole. Blant annet vektlegges formålsparagrafen i større grad enn det som har vært tilfellet de senere år under Kunnskapsløftet. Det at inkluderingsbegrepet er utelatt fra utredningen kan tyde på at begrepet ikke er godt nok implementert i norsk skole. En risikerer da at den fragmenterte inkluderingsforståelsen opprettholdes, og at ulik utøvelse av praksis fortsetter.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;
dc.subjectinkluderingnb_NO
dc.subjectspesialpedagogikknb_NO
dc.subjectdiskursnb_NO
dc.subjectdiskursanalysenb_NO
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.titleFremtidens skole og inkludering- en diskursanalyse av NOU 2015:8nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel