Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorThortveit, Jorunn
dc.contributor.authorDigernes, Gørill
dc.date.accessioned2016-08-29T09:27:42Z
dc.date.available2016-08-29T09:27:42Z
dc.date.issued2016-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2402384
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationnb_NO
dc.description.abstractSammendrag Temaet for denne oppgaven er barnehagerommet og hvordan rom, material og makt skaper vilkår for barns deltakelse. Jeg ønsket å belyse problemstillingen: «Hvordan skaper barnehagerommet vilkår for barns deltakelse og meningsskaping?». Målet med studien var å få mer kunnskap om hvordan rom og innredning kan påvirke barns hverdag, samt skape innsikt i de mulighetene en pedagogisk refleksjon over material og organisering kan gi. Oppgaven har et sosiokulturelt perspektiv på læring som teorigrunnlag. Her vektlegges betydningen av det sosiale, det situerte og medierende i forhold til mennesker og miljø. Det sosiokulturelle perspektivet hevder at en forutsetning for læring er aktiv deltakelse i meningsskapende situasjoner. Hvordan vi innreder og organiserer barnehagerommet får dermed betydning for de læringsmuligheter som skapes. De voksnes valg kan også representere disiplinerende makt eller definisjonsmakt. Rom og mulighetene som finnes i rommet kan dermed fremme, men også legge begrensninger på en pedagogisk praksis. I studien er det brukt et kvalitativt forskningsdesign med utgangspunkt i et fenomenologisk perspektiv. Ved å intervjue fire barnehagelærere søkte jeg etter deres opplevelser og erfaringer med fenomenet jeg ønsket å studere. Studiens deltaker har alle jobbet med en pedagogiske bevissthet rundt rom og innredning. Resultatene fra studien består av funn i praksisfeltet knyttet opp til relevant teori. Det er først og fremst Lave og Wengers teori om situert læring og legitim perifer deltakelse, sammen med Nordin-Hultman argument for en pedagogiske bevissthet i rom og material som støtter opp om oppgaves resultat. Funn i studie viser noen sammenhenger mellom barns læreprosesser og de mulighetene barn har til å delta i barnehagerommet. Oppgaven beskriver dermed et potensial for kvalitetsheving i barnehagen.  nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;
dc.rightsNavngivelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/*
dc.subjectmaterialnb_NO
dc.subjectmaktnb_NO
dc.subjectdeltakelsenb_NO
dc.subjectmeningsskapingnb_NO
dc.subjectReggio Emilianb_NO
dc.subjectspesialpedagogikknb_NO
dc.subjectromnb_NO
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.subjectbarnehagerommetnb_NO
dc.titleRom, material og makt - vilkår for barns deltakelsenb_NO
dc.title.alternativeRooms, materials and power - conditions for childrens participationnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 3.0 Norge