Show simple item record

dc.contributor.advisorWestergård, Elsa
dc.contributor.authorSøiland Smith, Maren
dc.date.accessioned2016-08-29T10:21:56Z
dc.date.available2016-08-29T10:21:56Z
dc.date.issued2016-06-13
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2402410
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationnb_NO
dc.description.abstractSammendrag Formålet med denne studien var å finne ut om det var noen sammenheng mellom lærernes opplevelse av egen arbeidssituasjon og deres utførelse av klasseledelse. Problemstillingen var: Hvilken relasjon er det mellom lærernes opplevelse av egen arbeidssituasjon og kvaliteten på deres klasseledelse?”. For å kunne besvare studiens problemstilling ble det anvendt kvantitativ metode. Datamaterialet bestod av videoobservasjon av lærernes klasseledelse og spørreskjema som har blitt innsamlet i CIESL-prosjektet (Classroom interaction for enhanced student learning), som ledes av Læringsmiljøsenteret i Stavanger. Studiens tema har blitt belyst gjennom anvendelse av relevant teori og tidligere forskning. I den generelle arbeidssituasjonen ble det anvendt Lazarus sin teori om stress, begrepet mestringstro ( self-efficacy) til Bandura samt tidligere forskning om trivsel. Innenfor effektiv klasseledelse har det blitt valgt å ta utgangspunkt i de tre domenene emosjonell støtte, klasseromsorganisering og læringsstøtte, som Pianta med kollegaer vektlegger i sin teori om klasseledelse, i tillegg blir den autoritative klasseledelsen belyst. Resultatene som kom frem i studien indikerte at det var en sammenheng mellom lærernes opplevelse av egen arbeidssituasjon og deres praktisering av klasseledelse slik den ble vurdert gjennom videoobservasjon. Lærerne som skåret lavest på observasjon av deres klasseledelse, var de lærerne som rapporterte i spørreskjemaet at de var mest stresset og var minst fornøyd med arbeidssituasjonen. De lærerne som skåret høyest på kontroll og læringsstøtte og som var mest tilfreds med arbeidssituasjonen, var de lærerne som fikk den høyeste skåren på observert klasseledelse.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/no/*
dc.subjectstressnb_NO
dc.subjectjobbtilfredshetnb_NO
dc.subjectlæringsstøttenb_NO
dc.subjectemosjonell støttenb_NO
dc.subjectkontrollnb_NO
dc.subjectISTOFnb_NO
dc.subjectklasseledelsenb_NO
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.subjectspesialpedagogikknb_NO
dc.titleRelasjonen mellom lærernes arbeidssituasjon og deres klasseledelsenb_NO
dc.title.alternativeThe relationship between teachers work situation and their classroom managementnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [1089]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Show simple item record

Navngivelse-Ikkekommersiell 3.0 Norge
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse-Ikkekommersiell 3.0 Norge