dc.contributor.advisor | Lundetræ, Kjersti | |
dc.contributor.author | Søyland, Linda Rangen | |
dc.date.accessioned | 2016-09-05T13:01:09Z | |
dc.date.available | 2016-09-05T13:01:09Z | |
dc.date.issued | 2016-06-13 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2404340 | |
dc.description | Master's thesis in Special education | nb_NO |
dc.description.abstract | Utgangspunktet for studien var tidlig innsats. Det ble undersøkt det er mulig å predikere hvilke elever som står i fare for å havne under bekymringsgrensen på ordlesing og staving på «Kartleggingsprøven i lesing», med bakgrunn i bokstavkunnskap, RAN, fonologisk analyse og fonologisk syntese målt ved skolestart på 1.trinn, samt rapporterte lese- og skrivevansker i familien. Det ble undersøkt ved å sammenligne gjennomsnitt på elever over og under bekymringsgrensen på de aktuelle variablene. I tillegg ble det sett på hvilken sammenheng som var forbundet med «På sporet» sin risikoindeks, samt antall risikopoeng, og å havne under bekymringsgrensen på ordlesing og staving på «Kartleggingsprøven i lesing».
Det var en kvantitativ, longitudinell studie som baserte seg på data fra Lesesenterets forskningsprosjekt «På sporet». Utvalget bestod av kontrollgruppa i «På sporet» prosjektet. Det redegjøres for datainnsamling og analyser med utgangspunkt i deskriptiv statistikk, korrelasjon- og regresjonsanalyse.
Resultatene fra studien viste at lese- og skrivevansker i familien, samt forskjeller på gjennomsnittsskårer på de aktuelle variablene kunne ha en betydning for å havne under bekymringsgrensen på ordlesing og staving på «Kartleggingsprøven i lesing». Det var en statistisk signifikant sammenheng mellom å bli identifisert av «På sporet» sin risikoindeks, samt å få risikoskårer på 3-5 og å havne under bekymringsgrensen på ordlesing og staving på våren 1.trinn. Til slutt viste resultatene at bokstavkunnskap, RAN, fonologisk syntese, fonologisk analyse og lese- og skrivevansker i familien kan predikere en viss del som står i fare for å få utfordringer knyttet til skriftspråklig utvikling på 1.trinn. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016; | |
dc.rights | Navngivelse 3.0 Norge | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/ | * |
dc.subject | spesialpedagogikk | nb_NO |
dc.subject | tidlig innsats | nb_NO |
dc.subject | lesevansker | nb_NO |
dc.subject | skrivevansker | nb_NO |
dc.subject | ordlesing | nb_NO |
dc.subject | staving | nb_NO |
dc.subject | kvantitativ metode | nb_NO |
dc.subject | kartlegging | nb_NO |
dc.subject | dysleksi | nb_NO |
dc.title | Når skal varselklokkene ringe? - en undersøkelse av hva som predikerer utfordringer med ordlesing og staving på første trinn. | nb_NO |
dc.title.alternative | How to detect warning signs early on? - a survey to determine indicators of reading and spelling challanges of first graders | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 | nb_NO |