Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGiske, Rune
dc.contributor.authorEriksen, Agnes
dc.date.accessioned2016-09-06T07:41:05Z
dc.date.available2016-09-06T07:41:05Z
dc.date.issued2016-06-13
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2404470
dc.descriptionMaster's thesis in Sports and physical educationnb_NO
dc.description.abstractProblemområdet for oppgaven er unge jenters kroppsbilde, og hvordan dette på ulike måter får betydning for deres opplevelser og erfaringer med kroppsøvingsfaget i skolen. Bakgrunnen for studien er den betydelige rapporteringen av jenter og kvinners misnøye med egen kropp (Cash & Pruzinsky, 1990; Grogan, 2008; Striegel-Moore & Franko, 2002), og det stadig økende fokuset på kropp og utseende i vestlig kultur. Studien søker innsikt i hva unge jenter tenker om egen kropp, og hvilken betydning kroppsbildet har i faget. I kroppsøving er kroppen det viktigste verktøyet elevene har til å oppnå kompetanse; elevene må lære, demonstrere og prestere med ”hele seg”. Hvordan denne (kropps)eksponeringen oppleves står sentralt i oppgaven. Metoden i undersøkelsen er kvalitativt forskningsintervju, der seks jenter i 10. klasse ble intervjuet. Datamaterialet ble analysert gjennom tematisk analyse, og resultatene diskuteres i sammenheng med det teoretiske rammeverket som ble utarbeidet for undersøkelsen. Resultatene antyder på ulike måter at kroppsbildet har betydning for både opplevelser og atferd i faget. I svømming, men også andre deler av undervisningen, blir eksponeringen tydelig eller ubehagelig for flere av jentene. Den jenta som har det mest anstrengte forholdet til egen kropp har også de mest negative beskrivelsene av kroppsøvingsfaget. Motsatt har den jenta som er mest positiv til faget et relativt avslappet forhold til egen kropp. Erfaring med fysisk aktivitet og idrett ser ut til å kunne påvirke kroppsbildet positivt, og de idrettsaktive jentene har generelt flere positive beskrivelser av faget. Hyppig bruk av sosiale medier med utseende- og treningsfokus bidrar trolig til et ambivalent kroppsbilde. Jentene tror at forholdet man har til egen kropp har mye å si for hvordan man opplever kroppsøvingen, og det ser ut til at kroppsbildet er særlig avgjørende for selvtilliten i faget. Unge jenters kroppsbilde i kroppsøvingskonteksten er et problemområde som kan være et nyttig å belyse da kunnskapen som genereres kan ha høy relevans for fagfeltet. Kroppsøvingsfaget har som uttalt mål i læreplanen å styrke elevenes kroppsoppfatning og ruste dem til vurdering av kroppsidealer (LK06). Studien kan forhåpentligvis, i lys av deltakernes tanker og refleksjoner om temaet, bidra til økt forståelse rundt jenters opplevelse av faget med utgangspunkt i deres egen kroppsoppfatning, og hvilke eventuelle utfordringer og barrierer som knyttes til dette.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;
dc.rightsNavngivelse-IngenBearbeidelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/no/*
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.subjectkroppsbildenb_NO
dc.subjectkroppsøvingnb_NO
dc.subjectjenteungdomnb_NO
dc.subjectkroppspressnb_NO
dc.subjecteksponeringnb_NO
dc.subjectidrettnb_NO
dc.titleKroppsbilde og kroppsøving. En kvalitativ analyse av jenteungdoms tanker og refleksjoner.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse-IngenBearbeidelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-IngenBearbeidelse 3.0 Norge