Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSembsmoen, Helle
dc.date.accessioned2016-09-06T07:53:39Z
dc.date.available2016-09-06T07:53:39Z
dc.date.issued2016-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2404489
dc.descriptionMaster's thesis in Sports and physical educationnb_NO
dc.description.abstractBakgrunn: Denne studien har sett på effekter av økt fysisk aktivitet i skolen. Hensikten med studien har vært å sammenligne to skoler. En skole med økt fysisk aktivitet (minst 30 minutter hver dag), og en skole som ikke har noe økt fysisk aktivitet utover kroppsøving. Studien har sett på elever i 10.klasse ved begge skoler. Metode: Denne studien har brukt både kvantitativ og kvalitativ metode. Kvantitativ metode ved hjelp av spørreundersøkelse ved forsøksskole og kontrollskole, og kvalitativ metode ved hjelp av to fokusgruppeintervju ved forsøksskolen. Utvalget i spørreundersøkelsen bestod av 80 elever fra forsøksskolen og 44 elever fra kontrollskolen. Utvalget i det ene fokusgruppeintervjuene bestod av 3 jenter og 3 gutter som er begeistret for fysisk aktivitet og er fysisk aktiv på fritiden. Utvalget i det andre fokusgruppeintervjuet bestod av 2 jenter og 1 gutt som ikke er fullt så begeistret for fysisk aktivitet på skolen eller på fritiden. Resultat: Funnene gjort i studien viser at økt fysisk aktivitet i skolen fører til økt trivsel, økt konsentrasjon og bedre lærer/elev relasjoner. Samtidig oppgir flere elever ved studiens forsøksskole at de liker kroppsøvingsfaget. Studien viser ingen nevneverdig effekt ved fysisk aktivitetsnivå på fritiden, da elever ved både forsøksskole og kontrollskole er like aktive på fritiden. Elevene fra begge skoler er også like aktive til og fra skolen, der flesteparten sykler eller går. Nøkkelord: Fysisk aktivitet, kroppsøving, ungdomsskolen, aktivitetsfokus, motivasjonnb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;
dc.rightsNavngivelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/*
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.subjectkroppsøvingnb_NO
dc.subjectfysisk aktivitetnb_NO
dc.subjectungdomsskolenb_NO
dc.subjectaktivitetsfokusnb_NO
dc.subjectmotivasjonnb_NO
dc.titleEffekter av økt fysisk aktivitet på ungdomsskolennb_NO
dc.title.alternativeEffects of increased physical activity in secondary schoolnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 3.0 Norge