"Vi lever jo egentlig av å spikre" - en casestudie om organisatorisk innovasjon og innføring av digitale løsninger
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2411905Utgivelsesdato
2016-06Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (SV-IMS) [1383]
Sammendrag
Totalentreprenøren Kruse Smith AS er landets sjette største konsern i sitt slag, og har siden 2012 hatt fokus på digitalisering i forbindelse med effektivisering av virksomheten på en bærekraftig måte. Byggenæringen befinner seg i en omfattende endringsprosess med fokus på effektivisering og optimalisering, og digitalisering av alt fra utsendelse av lønnslipper til programmering av verktøy er en stor og viktig del av dette. I en bransje som omfatter mange tradisjonelle yrker knyttet til håndverk representerer overgangen til digitale løsninger en stor utfordring. Ansatte i bransjen er alt fra nyutdannede håndverkere og ingeniører, til eldre håndverkere og funksjonærer som har passert pensjonsalder. For IT-avdelingen er det utfordrende å få alle med seg, og for de ansatte er holdningene til- og interessen for nye digitale løsninger og systemer varierende.
Innovasjon er høyaktuelt og et fagfelt det finnes mye etablert forskning om. Medarbeiderdrevet innovasjon er en form for organisatorisk innovasjon, som i korte trekk omfatter innovasjon knyttet til organisasjonsstruktur, og er et tema det er forsket desto mindre på. Medarbeiderdrevet innovasjon tar for seg de ansattes aktive deltakelse i utvikling av nye løsninger, og er derfor svært aktuelt i forbindelse med effektivisering og ressursutnyttelse.
I denne studien har jeg derfor sett nærmere på digitaliseringsprosessen hos Kruse Smith belyst av problemstillingen: ”kan innføring av digitale løsninger fremme medarbeiderdrevet innovasjon i en entreprenørbedrift?”
Jeg har sett på hvordan ledelsen legger til rette for medarbeiderdrevet innovasjon og hvordan de ansatte benytter seg av mulighetene dette gir de i deres arbeidsdag knyttet til nye digitale løsninger og systemer. Dette er gjort ved å gjennomføre kvalitative intervjuer i to store avdelinger i bedriften, her i Stavanger og i Kristiansand, hvor informantene har bestått av ansatte i ulik alder, utdanning og stilling.
Det viser seg at ledelsen legger svært godt til rette for medarbeiderdrevet innovasjon i forhold til faktorene som i følge teorien skal fremme medarbeiderdrevet innovasjon. De ansatte er i varierende grad motivert for- og interessert i å ta i bruk digitale løsninger og systemer, og motiveres på svært ulikt grunnlag. Medarbeiderdrevet innovasjon skjer i stor grad blant de ansatte hos Kruse Smith i forbindelse med digitale løsninger og systemer, men ikke nødvendigvis på den måten man umiddelbart ser for seg.
Beskrivelse
Master's thesis in Change management