Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOlsen, Kjell Harald
dc.contributor.authorHauge, Elise
dc.contributor.authorOlsen, Jeanette Tjøstheim
dc.date.accessioned2016-09-29T13:08:06Z
dc.date.available2016-09-29T13:08:06Z
dc.date.issued2016-06-14
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2411961
dc.descriptionMaster's thesis in Risk management and societal safetynb_NO
dc.description.abstractDet transporteres store mengder farlig gods på veg i Norge. Det er ikke utenkelig at en større ulykke kan inntreffe. Ulykker med farlig gods på veg eller i tunnel kan skape store sårbarhetsproblemer i form av tap av menneskeliv, materielle verdier og miljøskader som følge av utslipp av farlige stoffer. Transport av farlig gods medfører en økt risiko og konsekvensene ved en ulykke kan bli veldig alvorlige. Tidligere forskning viser at underrapportering av hendelser og avvik fra ADR-regelverket forekommer i transportnæringen (IRIS, 2008). På grunnlag av dette ble det interessant å undersøke om myndighetene og transportnæringen har ulik risikopersepsjon og vurderer risikoen tilknyttet farlig godstransport ulikt. Dersom dette er tilfelle, kan det tenktes at begrensninger myndighetene iverksetter i form av ADR-regelverket, ikke etterleves av transportnæringen. Dermed vil ikke myndighetene oppnå den risikoreduksjonen de ønsker, og faren for farlig gods ulykker kan oppstå. Følgende problemstilling ble valgt: Vurderes risiko tilknyttet transport av farlig gods på ulikt vis av transportnæringen og myndighetene, og hva kan i så fall påvirke dette? For å få svar på dette ble det gjennomført kvalitative forskningsintervjuer. Utvalget bestod av 15 respondenter, fordelt på sjåfører og sikkerhetsrådgivere fra transportfirma, arbeidere og sikkerhetsrådgivere fra avsenderfirma, samt respondenter fra Statens Vegvesen, Vegdirektoratet og DSB. Ved hjelp av våre forskningsspørsmål har vi i hovedsak kartlagt risikopersepsjon, aksept av risiko, risikokommunikasjon og hvordan myndighetene legger begrensninger på transportnæringens atferd. Vår studie viser at transportnæringen og myndighetene har ulik risikopersepsjon og derfor vurderer risiko tilknyttet farlig godstransport på ulikt vis.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-IMKS/2016;
dc.rightsNavngivelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/*
dc.subjectrisikokommunikasjonnb_NO
dc.subjectsystemteori og ulykkernb_NO
dc.subjectavviknb_NO
dc.subjecttransport av farlig gods og ADRnb_NO
dc.subjectrisikopersepsjonnb_NO
dc.subjectrisikonb_NO
dc.subjectsamfunnssikkerhetnb_NO
dc.titleRisikopersepsjon tilknyttet transport av farlig gods på veg: En studie av faktorer som påvirker vurderingen av risiko tilknyttet transport av farlig godsnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200nb_NO
dc.source.pagenumber90nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1267]
    Master- og bacheloroppgaver i Endringsledelse / Kunst og kulturvitenskap / Samfunnssikkerhet / Dokumentarproduksjon

Vis enkel innførsel

Navngivelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 3.0 Norge