dc.contributor.advisor | Olsen, Kjell Harald | |
dc.contributor.author | Hauge, Elise | |
dc.contributor.author | Olsen, Jeanette Tjøstheim | |
dc.date.accessioned | 2016-09-29T13:08:06Z | |
dc.date.available | 2016-09-29T13:08:06Z | |
dc.date.issued | 2016-06-14 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2411961 | |
dc.description | Master's thesis in Risk management and societal safety | nb_NO |
dc.description.abstract | Det transporteres store mengder farlig gods på veg i Norge. Det er ikke utenkelig at en større ulykke kan inntreffe. Ulykker med farlig gods på veg eller i tunnel kan skape store sårbarhetsproblemer i form av tap av menneskeliv, materielle verdier og miljøskader som følge av utslipp av farlige stoffer.
Transport av farlig gods medfører en økt risiko og konsekvensene ved en ulykke kan bli veldig alvorlige. Tidligere forskning viser at underrapportering av hendelser og avvik fra ADR-regelverket forekommer i transportnæringen (IRIS, 2008). På grunnlag av dette ble det interessant å undersøke om myndighetene og transportnæringen har ulik risikopersepsjon og vurderer risikoen tilknyttet farlig godstransport ulikt. Dersom dette er tilfelle, kan det tenktes at begrensninger myndighetene iverksetter i form av ADR-regelverket, ikke etterleves av transportnæringen. Dermed vil ikke myndighetene oppnå den risikoreduksjonen de ønsker, og faren for farlig gods ulykker kan oppstå. Følgende problemstilling ble valgt:
Vurderes risiko tilknyttet transport av farlig gods på ulikt vis av transportnæringen og myndighetene, og hva kan i så fall påvirke dette?
For å få svar på dette ble det gjennomført kvalitative forskningsintervjuer. Utvalget bestod av 15 respondenter, fordelt på sjåfører og sikkerhetsrådgivere fra transportfirma, arbeidere og sikkerhetsrådgivere fra avsenderfirma, samt respondenter fra Statens Vegvesen, Vegdirektoratet og DSB.
Ved hjelp av våre forskningsspørsmål har vi i hovedsak kartlagt risikopersepsjon, aksept av risiko, risikokommunikasjon og hvordan myndighetene legger begrensninger på transportnæringens atferd. Vår studie viser at transportnæringen og myndighetene har ulik risikopersepsjon og derfor vurderer risiko tilknyttet farlig godstransport på ulikt vis. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-SV-IMKS/2016; | |
dc.rights | Navngivelse 3.0 Norge | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/ | * |
dc.subject | risikokommunikasjon | nb_NO |
dc.subject | systemteori og ulykker | nb_NO |
dc.subject | avvik | nb_NO |
dc.subject | transport av farlig gods og ADR | nb_NO |
dc.subject | risikopersepsjon | nb_NO |
dc.subject | risiko | nb_NO |
dc.subject | samfunnssikkerhet | nb_NO |
dc.title | Risikopersepsjon tilknyttet transport av farlig gods på veg: En studie av faktorer som påvirker vurderingen av risiko tilknyttet transport av farlig gods | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 90 | nb_NO |