Beslutninger i krise
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2411963Utgivelsesdato
2016-07-13Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (SV-IMS) [1267]
Sammendrag
Bakgrunn: I de senere årene har utviklingen innen krisehåndtering i utdanningsinstitusjoner
tatt en ny retning. Fra å vende fokus på krisehåndtering for kjente hendelser, fokuserer nå
ukjente hendelser som skoleskyting og andre alvorlige hendelser. I årets nasjonale risikobilde
er skoleskyting tillagt som et senario det norske samfunn bør planlegge for. Krisehåndtering i
utdanningsinstitusjoner, synes derfor å være viktigere enn noen gang tidligere.
Formål: Formålet med denne oppgaven har vært å undersøke i hvilken grad
beredskapsplanen kan anvendes som et verktøy for beslutninger i krise. Ettersom
beredskapsplanen er skolenes viktigste verktøy for krisehåndtering, må beredskapsplanen
kunne bidra til utvikling av sense-making samt å gi retning til beslutningstaking og avslutning
av kriser.
Metode: For å besvare oppgavens problemstilling er det lagt til grunn mixed-methodes,
metodetriangulering. Denne bygger på en kvalitativ metode i form av intervjuer og
dokumentanalyse og en kvantitativ metode i form av en spørreundersøkelse.
Spørreundersøkelsen ble utsendt til fire videregående skoler i Oslo, med en oppnådd
svarprosent på 37%. Intervjuene er foretatt med åtte informanter fra videregående skoler i
Oslo.
Konklusjon: Beredskapsplanen synes å være anvendbar under visse typer hendelser, som
ikke innebærer de sentrale kjennetegnene for krise, som tidspress, usikkerhet og trussel. Når
kompleksiteten i hendelsen øker, minskes beredskapsplanens egnethet. En kan derfor komme
til kort når det gjelder krisehåndtering av en sort svane. Det skal også påpekes at det ikke
nødvendigvis er beredskapsplanen som synes å være svak, men hvor selve
beredskapssystemet som planen er en del av.
Beskrivelse
Master's thesis in Risk management and societal safety