Flypassasjeravgiften - en fem på tolv-avgift?
Abstract
Denne oppgaven har til hensikt å belyse potensielle utilsiktede konsekvenser som følger av flypassasjeravgiften. Avgiften er mye omtalt i media, hvor flere grupper bemerker seg at avgiften vil medføre negative virkninger. Utilsiktede konsekvenser kan oppstå i alle beslutninger som gjøres - Der en av de underliggende grunnene til at de oppstår er vurderingsfeil, og mangel på informasjon i beslutningsøyeblikket. Analysen baserer seg på Toll- og avgiftsdirektoratets høringsnotat som ble sendt ut 21. desember 2015, og høringssvarene som direktoratet mottok. Høringssvarenes bredde gir et godt grunnlag til å belyse potensielle utilsiktede konsekvenser, og er dermed basen for den kvalitative analysen i oppgaven. Analysen er gjort som en kombinasjon av en diskusjonsanalyse og en casestudie med et samfunnsøkonomisk perspektiv. I analysen trekkes det også paralleller til den konseptuelle delen av utilsiktede konsekvenser.
Flypassasjeravgiftens utilsiktede konsekvenser berører mange grupper og sektorer. Et mangfold av de potensielle konsekvensene viser seg å være videre ringvirkninger av effekter som i utgangspunktet er forutsett. Slik avgiften er utformet i dag, medbringer den alvorlige konsekvenser for aktører som avhenger av flymarkedet, men også for markedet i seg selv. Avgiften vil være konkurransevridende for flyselskaper, og norske lufthavner som konkurrerer i et prissensitivt europeisk marked. I tillegg er miljøgevinsten knyttet til avgiften svært usikker, selv om avgiften frontes som en miljøavgift.
Description
Master's thesis in Business and administration